Tidigare ägare av vårt hus har byggt till ett garage bredvid de äldre garaget med låglutande tak. Ovanför är ett sadeltak byggt som ej belastar den gamla konstruktionen och som tar snömassornas last.

Efter en mindre översvämning i den nya delen har jag blivit tvungen att riva bort fasaden på den gamla delen för att kunna byta ut blöt isolering bakom. Då väcktes idén att istället för att bygga igen - öppna upp till gamla garaget.

Delar av väggen som är tänkt att rivas håller även lasten från det nya garagets innertak. Hela vindsdelen ovan båda garagen används idag som förråd och även fast det inte förvaras några stridsvagnar uppe där vill jag inte riskera att taket rämnar pga att jag klantat mig med avlastningen.
Idag har jag i ritningarna kunnat läsa mig till att det gamla taket är dimensionerat för 1.5 kN /m2.

Enklast för mig vore om det fungerade att lasta av med denna balk:
https://www.byggmax.se/limträ-90x315-p08890316

Detta då jag bor nära byggmax, varan finns i lager lokalt, samt att jag kunde kapa den på mitten och frakta på egen släpkärra.

För att inte behöva offra takhöjd i garaget spänna ovanför 3 stycken takstolar på det gamla garaget.

Lekmannatänket: Om man ser till bif bild och ritning och räknar takstolar nedifrån:

1st balk 90x315 mellan takstol 2 och 4 som håller upp takstol 3
1st balk 90x315 mellan takstol 4 och 6 som håller upp takstol 5
1st stolpe (90x90?) under takstol 4. Förstärka stolpe under 2 och 6?

Alternativ 2 beställa hem en limträbalk (115x405?) 6m, kapa till ca 5m och spänna över takstol 2 och 6. Men det känns lite överkurs. Och ett jäkla jobb att baxa upp en 5 meter 115x405 på vinden som inte känns värt för att vinsten att slippa en pelare i mitten.

Finns det någon ingenjör eller överdrivet nördigt lagd människa som kan dissa eller hissa mina beräkningar som är taget helt ur bakfickan?
 
  • Handritad ritning över garagetak med mått och annotationer för konstruktionsförstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.