Hej!

Jag har ett hus ifrån 1930-.talet där jag vill riva en kattvind. Väggen som avlastar takstolarna är sned med en ca 45grader vinkel. Väggen är bärande. Jag funderar jag på hur man avlastar ett snedtak? Sågar jag ut en passbit för hela väggen som ska vara mellan limträbalken och taket eller öppnar jag upp taken och exponerar varje takstol och sedan skär ut skåror i limträbalken för varje takstol? (Den sista varianten känns lite sådär).


Tack så mycket på förhand!






Schematisk ritning visar en limträbalk under ett snett tak som representerar en kattvind i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har en ursprunglig sektionsritning samt en planritning över vindsvåningen så är det det bästa underlaget. Tala också om hur du vill använda utrymmet när du tar bort kattvinden. Uppgift om snözon är också viktig.

Problemet med avväxlingar är att taklasterna ska föras ner till grunden en annan väg, vilket kan leda till ganska omfattande åtgärder.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Här är ritningar från 1942. Det är väggen med röd pil som jag vill ta bort och använda utrymmet som en garderob. Snözonen är 1.5 enligt boverket.



Ritning från 1942 med markerad vägg angiven med en röd pil för avlägsning för att skapa garderobsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Svartvit ritning från 1942 av en hussektion med måttagning och en röd pil som markerar en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du bara flytta väggen?
 
J justusandersson skrev:
Vill du bara flytta väggen?
Jag vill riva väggen, så att jag kan använda utrymmet till garderob. Kanske sätta upp skjutdörrar.
 
Man kan göra på tre olika sätt. Ett, avväxla kattvindsväggen med en balk. Balkens ändar måste vila på pelare eller befintliga väggar så att lasterna kan föras ner till grunden. Två, förstärka takstolarnas högben så att de klarar den förlängda spännvidd som blir fallet. Tre, ersätta väggen med pelare mitt på varje golvbjälke. Tvåan är en bättre lösning eftersom taklasterna blir jämnare fördelade och förstärkningen inkräktar mindre på den fria höjden i rummet. Trean är ojämförligt billigast och minst ingripande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack så mycket för svaren! Jag tänkte mig alternativ 1, hur fäster jag balken uppåt mot den lutande väggen? Som jag visade i bilden i mitt första inlägg.
 
Du kan placera en kilformad bit mellan balk och högben och sedan använda någon form av gaffelankare för själva infästningen.
 
Tack så mycket för dina svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.