Har en gammal timmerstomme där vi önskar flytta en av stockarna som agerar mellanbjälklag.
Osäker hur det kan göras bäst, önskar åsikter. Se nedan:

Idag är stocken ca 120x200 och delvis infälld i timmerväggen, dock inte hela vägen.
Vi tänkte kapa bort denna jäms med timmerväggen och sedan använda limträbalk som står på en regel mot timmerväggen. Se figur nedan -->

Konstruktionsritning av en bytesplan där limträbalkar 90x225 skruvlimmas ihop och monteras på en stående regel 45x195 som skruvas mot befintlig timmervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet inte hur mycket dessa infällda balkar hjälper konstruktion, och hur mycket man kan störa dessa utan att kåken riskerar röra sig? Eller är det dumdristiga tankar?

Idag är kåken relativt rak och fin, inga sättningar.

Tacksam för all kritik.
 
Hej!
Din fråga är viktig att ställa sig innan man börjar rota i en timmerstomme. Tyvärr går det inte att svara på, mer än gravt generaliserat. Själva grejen med timmerstommar är att de inte följer någon exakt standard. Det är dessutom sällan de är byggda av utbildade timmermän, utan istället av honom/de som skulle bo där. Nästa sak att ta hänsym till är ombyggnationer. Ett så gammalt hus har nästan alltid genomgått ett antal förändringar och renoveringar. Det är alltså inte säkert att det är samma bärande konstruktion nu, som när det byggdes. Hos mig rasade tillochmed delar av ett bjälklag ner, när renoveringar på våningen under gjordes. Just pga en missbedömning av byggfirman, då helt andra element såg ut att bära.
Generellt sett är dock alla väggar och stockar bärande, i en timmerstomme. Det gör att man nästan alltid kan göra nya dörrar, eller väggöppningar, utan fundera. Men sen är det värre. Varje del fyller en funktion.
Väggen i ditt fall hålls delvis upprätt genom balken i taket. Du tänker därför rätt med infästningen. Dock borde infästningen göras grövre, med någon smidd infästning och grova Franskskruv kanske. Sen är även frågan om balken ska flyttas också, vilket också kan påverka.
Det bästa är nog ändå att få dit en snickare, av det gamla gardet, att titta på det.
Ber om ursäkt för långt svar.
Lycka till.
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
Var finns huset? Finns en handfull duktiga timmermän som kan titta på det och lämna rekommendationer. Jag har fått bra hjälp, även om "min" var noga med att påtala att han inte är konstruktör och inte får uttala sig. Men ställer man frågan såsom "hur hade du gjort om det ar ditt hus" får man ganska bra input.
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hej!
Din fråga är viktig att ställa sig innan man börjar rota i en timmerstomme. Tyvärr går det inte att svara på, mer än gravt generaliserat. Själva grejen med timmerstommar är att de inte följer någon exakt standard. Det är dessutom sällan de är byggda av utbildade timmermän, utan istället av honom/de som skulle bo där. Nästa sak att ta hänsym till är ombyggnationer. Ett så gammalt hus har nästan alltid genomgått ett antal förändringar och renoveringar. Det är alltså inte säkert att det är samma bärande konstruktion nu, som när det byggdes. Hos mig rasade tillochmed delar av ett bjälklag ner, när renoveringar på våningen under gjordes. Just pga en missbedömning av byggfirman, då helt andra element såg ut att bära.
Generellt sett är dock alla väggar och stockar bärande, i en timmerstomme. Det gör att man nästan alltid kan göra nya dörrar, eller väggöppningar, utan fundera. Men sen är det värre. Varje del fyller en funktion.
Väggen i ditt fall hålls delvis upprätt genom balken i taket. Du tänker därför rätt med infästningen. Dock borde infästningen göras grövre, med någon smidd infästning och grova Franskskruv kanske. Sen är även frågan om balken ska flyttas också, vilket också kan påverka.
Det bästa är nog ändå att få dit en snickare, av det gamla gardet, att titta på det.
Ber om ursäkt för långt svar.
Lycka till.
Tack för långt svar! Jag förstår att dessa balkar också hjälper hålla väggen rak så vill vara extra noga att någon sådan funktion inte försvinner om vi ska kapa.

Problemet är väl att hitta en bra snickare av gamla gardet som är nära. Kåken är i Norrbotten.
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Kåken är i Norrbotten.
Då har jag tyvärr ingen att tipsa om, men det måste finnas någon där ute!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.