Hej

Har läst en massa om att man skall lägga in en stål alt lättbetongbalk i ovankant i hålet, men en snickare jag känner som jag anser vara duktig och byggt flera egna hus.mm säger att man lika gärna kan lägga en limträbalk emellan några takstolarna på vinden för att avlasta, hålet kommer att bli rakt nedanför en takstol! Detta är ju enklare och innebär mindre putsande.mm på fasaden!? Är denna ide bra eller helt kass? kan man förresten använda en en vanlig tigersåg med långt blad eller skall man hyra något bättre ( är en " duktig " lekman som drar egen VVS och allt annat själv, men blir lite osäker iom siporexhus från 1954 och puts mm att bara köra motorsågsmassakern på yttre väggar utan att veta helt säkert :)
 
Limträbalk fungerar säkert bra, hur brett blir hålet ?
 
Hej :)

Hålet blir ca: 90 X 22
 
Antar att du menar 90x220 så hålet är 0,9 meter brett,då går det att avväxla med en 45*220 eller dubbla 45*145 så slipper du köpa limträ
 
Vet inte om jag fattat fel men lättbetongblocken i överkant av hålet måste väl ha nånting att ligga på annars finns väl risk att de rasar ner när du kapar upp. Därav att man fräser in en balk innan man börja kapa?
 
Bra fråga! Man vill ju inte att det skall kollapsa ner en massa block, men samtidigt så tycker man att det borde hållas på plats av trycket samt murbruk.mm! Men någon sakkunning får gärna hojta till :) !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.