Vårt hus är väldigt avlångt, 22*9 meter...

Nu sitter vi och försöker rita planlösning men har svårt att få ihop det eftersom vi har väldigt många fönster samt att dessa sitter väldigt lågt. Att sätta igen något fönster är inte ett alternativ!

Har ni något tips på vart man kan hitta lösningar? De kataloger jag har tittat i innehåller flest fyrkantiga hus... :(

 
Trivselhus har ett, Arkitektens skiss 522. Det är ca 9 meter brett och 21 meter långt. Bra planlösning på det med en barndel och en vuxendel.

/FlitigaLisa
 
Tack för tipsen! Väldigt fina hus! *dreglar*

Vårt problem är dessutom att ingången kommer bli på en gavel... Det kommer blir en lång, lång korridor för att man ska komma fram till självaste huset!

Dessutom sitter fönsterna ganska lågt, 70 cm... Och tätt! 1,5 m mellan dem! Inte mycket arbetsbänkar här inte!

 
Hemmakatten
Men, vem har ritat huset? Oavsett om det är en husfabrikant eller arkitekt, så nog måste väl planlösningen varit med från början! Att bara lämna in fasadritningar och ingen planritning för bygglovet verkar mycket konstigt! :-/
Är det så att ni nu är missnöjda med planritningen och vill göra en ny?
 
Tirilk skrev:
Dessutom sitter fönsterna ganska lågt, 70 cm... Och tätt! 1,5 m mellan dem! Inte mycket arbetsbänkar här inte!
det är ju ingen krav att arbetsbänkar ska följa väggarna fast det är oftast mest fördelaktigt att planera just på det sätt då alla köksmöbler bygger på detta standard :). Planera för ett jättestort köksö med vask och arbetsyta.  Inte en fjuttig bardisk men stort arbetsö och placera matbord vid fönster i stället. Då menar jag så stor arbetsö så man inte saknar köksbänkar längst väggarna. Ibland måste man glömma alla standardlösningar för att få det att fungera. Tänk gammaldags lantkök med stor arbetsbord mitt i, skafferi, serveringsskåp, och en stor spis med kåpa i en hörna vid skorstenen :). Kan det vara något?
gaia
 
Men, vem har ritat huset? Oavsett om det är en husfabrikant eller arkitekt, så nog måste väl planlösningen varit med från början! Att bara lämna in fasadritningar och ingen planritning för bygglovet verkar mycket konstigt!
Är det så att ni nu är missnöjda med planritningen och vill göra en ny?
Vi ska köpa ett befintligt hus, en kvarn, så vi har vissa mått att hålla oss mellan! Sen gör vi resten själva! Så det är bara vår fantasi som sätter gränser, och det är väldigt svårt att bryta den!
Handläggaren menade på att vi lämnar in planritningen när vi sitter i byggmöte (?) lagom till bygganmälan sen!
 
Ibland måste man glömma alla standardlösningar för att få det att fungera. Tänk gammaldags landkök med stor arbetsbord mitt i, skafferi, serveringsskåp, och en stor spis med kåpa i en hörna vid skorstenen . Kan det vara något?
Vi är inne på det i köket! Vi har ritat in ett stort "gå-in-i-skafferi" och använt ena väggen på den för att lägga in diskho, underskåp och överskåp och satt en skjutvägg framför så man kan stänga för disken (som alltid brukar förvinna väldigt sent...). Sen tänkte vi ha en köksö med bardisk, spis och en liten sköljho i närheten!

Problemet är väl grovköket! Man vill gärna ha fönster när man stryker, syr, hänger upp tvätten eller vad man nu ska göra, men det kommer bli hack mellan skåpen! Där kan man kanske ställa en tvättkorg eller någonting istället förstås!  ::) Det är så svårt att sitta här hemma och försöka lista ut hur det kommer se ut i det nya huset! Jag inbillar mig att det är enklare när vi väl kommer in i det... Men som alltid är gröset grönare på andra sidan! Men för att återgå till mitt problem - kan man ha en köksö i grovköket?!  :cool:
 
Hulth skrev:
Kolla in det här huset!

[länk]

(länken försvinner nog snart)
Vilket hemskt hus. Tänk att bo i ett skyltfönster. Man ska inte vara 'blyg' i det huset.

Något för Big Brother nästa säsong, kanske ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.