Jag håller på att riva mitt kök. I ett av skåpen sitter en jordad stickkontakt som jag vill få bort för att kunna riva ut skåpet. Är det bara att slå av strömmen, kapa matarkabeln strax innan kontakten, isolera ändarna noga med eltejp, slå på strömmen och sen låta en elektriker sköta resten? Ursäkta min okunskap, men man vill ju helst inte få sig en kyss...
 
Antar att du menar vägguttag? Visst kan du göra som du säger, se bara till att isolera varje ledare separat.
 
Precis det menar jag såklart. Vad bra, då kör jag på. Vad händer om man inte isolerar varje ledare separat?
 
då kommer säkringen att gå när du slår på strömmen igen
 
snabbdisk skrev:
Jag håller på att riva mitt kök. I ett av skåpen sitter en jordad stickkontakt som jag vill få bort för att kunna riva ut skåpet. Är det bara att slå av strömmen, kapa matarkabeln strax innan kontakten, isolera ändarna noga med eltejp, slå på strömmen och sen låta en elektriker sköta resten? Ursäkta min okunskap, men man vill ju helst inte få sig en kyss...
Du kan ju mäta i uttaget också, så är du säker på att det är strömlöst
 
Rikard Ågren skrev:
Du kan ju mäta i uttaget också, så är du säker på att det är strömlöst
Typ prova med en lampa eftersom de flesta inte har ett mätinstrument. ;)
 
Om man bara isolerar den tråd som är strömförande. Så kan jordfelsbrytaren lösa ut om nollan och jorden kommer åt varandra...

Så tejpa allt , så bör det inte vara någon fara.
 
Tack för alla svar! Jag slog av strömmen, skruvade av höljet med en isolerad mejsel, knipsade trådarna, tejpade alla var för sig och slog slutligen en liten eltejpsrosett om hela paketet.

Älska det här forumet.
 
snabbdisk skrev:
Tack för alla svar! Jag slog av strömmen, skruvade av höljet med en isolerad mejsel, knipsade trådarna, tejpade alla var för sig och slog slutligen en liten eltejpsrosett om hela paketet.

Älska det här forumet.
Kapa trådarna var väl litet onödigt. Du kunde ha skruvat loss dem bara.
 
Ja men jag tycker att det är bättre att klippa iom att man då inte får utstickande koppar på samma sätt. INte mycket säkrare men många bäckar små ...
 
jag brukar använda öppningsbara wago till sådant....
 
Håller med pellefant, använd toppklämmor av något slag istället, eltejp sitter inte speciellt bra efter ett tag.
 
...fast de som är "vanliga dödliga" kanske inte brukar ha t.ex. Wago hemma.

//Patrik
 
Lite "sockerbitar" brukar finnas i var mans hem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.