Hej!

Håller på att gräva ur för en gabionmur med måtten 1x0,5x6 m. Har på 3-4 olika ställen stött på stenblock som jag inte rubbar med järnspett, så jag skulle behöva lite förslag på åtgärder där. Egentligen är det inte så mycket som ska avlägsnas, kanske som mest 10-15 cm som sticker upp ur marken och där den synliga delen av stenarna är ca 30-40 cm i diameter. Har funderat på att hyra en Hilti/Kobra och blanda till lite snigamit, men problemet är ju att jag inte vet hur djupt jag ska borra eftersom vissa av stenarna kanske bara är toppen av ett större berg? Eller är det kanske att föredra att mejsla bort de synliga delarna av stenarna med t ex borrhammare?

Tacksam för tips!

mvh Lars
 
Första steget är alltid att gräva ut så mycket att man får en känsla för hur stenen ser ut. Man kan gärna tvätta av stenarna lite så ser man färdiga sprickor bättre. Sen skulle jag ha löst problemet genom att borra hål och slå i kilar, men det finns många lösningar.
 
Jag förstår inte riktigt.

Om du ändå skall bygga en mur av sten, så är det väl bara bra att det finns jordfasta stenar här och där?
Vad gör de för skada?
Du kan väl klippa upp/kapa gabionnätets järntråd så det passar naturen?
 
Hej!

Klart det är bra att stenarna utgör en stabil grund i sig men de sticker ändå upp såpass mkt att jag måste få bort dessa "toppar" för att skapa en jämn yta att placera muren på.
Får gräva ut lite till & sedan testa med spräckkilar. Tack för era svar!

Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.