Hur gör jag det?

Hela min källare är nerkladdad med plastfärg i olika "klatschiga" nyanser. Saab-orange i tvättstugan, postgult i trappa o korridor och illgrönt i fd pannrum och förråd.

Ägaren före mig gjorde saken värre när han bytte oljepannan mot jordvärmepump utan att sätta radiatorer i källaren som kompensation för utebliven spillvärme.
Putsen på norrväggen i tvättstugan stod för sig själv, en halvcentimeter från betongstensväggen, så den var bara att lyfta bort i stora flak, som ni ser på bilderna. Så satte jag in en avfuktare. Därefter blev den pisseblöta väggen torr och fin på en vecka, och numera går avfuktaren enbart sporadiskt fast hygrostaten är inställd på 40%.

Nu har jag dessutom satt en radiator på just den vägg ni ser på bilderna och det är genast mycket trevligare i hela källaren.

Överallt där det har gått, har jag rivit bort plastfärgsbubblorna med smulad puts bakom, och väggarna och källaren mår många hundra procent bättre, men jag vill ju ha bort fanstyget från hela källaren. Där det inte förekommit fuktinvandring sitter ju plastfärgen som berget!
Jag har provat med mejsel i borrhammare, hårdmetalldubb i gummirondell, den äter visserligen men det går extremt sakta eftersom jag bara får bort en halvcentimetersremsa åt gången, roterande stålborstar bara gnider på plastfärgen tills de plötsligt går igenom och då äter sig in i väggen en bra bit på ett ögonblick, betong-och-sten-slipkopp gör likadant.

Måste jag blästra? Och i så fall, vågar jag testa med våtblästertillsatsen till högtryckstvätten? Jag har ju sett att väggar som varit blöta i åratal torkat upp fint. Och jo, jag inser att jag i så fall ska göra källaren strömlös och koppla tvätten via jordfelsbrytare.

Tips, huvudskakningar och eller hånflin mottages gärna...
 
  • tvättstuga-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tvättstuga-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi stod inför samma problem och valde att lösa det med att slipa ytterväggarna i källaren med betong-giraff (prövade liksom du allt annat utom blästring, men allt gick för långsamt) Tyvärr innebar slipningen att putsningen var tvungen att göras om, ett lager tunnputs lades på varefter allt har målats med kalkfärg. Vilken skillnad!

Innerväggarna lät vi vara, det var inte så mycket fuktskador där, vi bara målade om dem med putsfärg (en sorts fuktgenomsläpplig plastfärg) så att det är ganska lika nyans på väggarna.
 
Åhå. Så vad är då en "betong-giraff"?
 
Om du tittar på den här sidan under benämning, beskrivning
84. Slip & Borrmaskiner så hittar du girafferna
 
Jag hyrde min betong-giraff på Cramo, det är Flex som tillverkar dem.

Om du ska slipa flera rum så bör du be att få med dig mer än en slipskiva, jag gjorde nästan åt med en hel på ca 20 kvm vägg. Dammsugaren som vi fick med att koppla på som stoftsug var ingen hit, filtret satte igen av det fina dammet väldigt snabbt, antigen bör man ha flera filter eller någon bättre stoftavskiljare.

Lycka till!
 
Det där ser intressant ut.
Medan jag väntar på att det ska bli lite varmare ute så jag kan öppna källarfönstren i korsdrag, ska jag försöka nosa upp någon maskinuthyrare i (hyfsat) närområde. Olofström är nog ingen jättemarknad för maskinuthyrning precis...
 
Hur långt har du till Karlskrona? Där har Cramo en depå. Grejorna skickas runt i Sverige till den som beställer dem. Min betong-giraff hade varit i Falun innan jag fick den.
 
Testat att värma bort färgen? För mig bubblade den upp och vips bara att skrapa av. Använde gasolbrännare på låg fart.
 
v-g skrev:
Testat att värma bort färgen? För mig bubblade den upp och vips bara att skrapa av. Använde gasolbrännare på låg fart.
Nej, det har jag inte testat. Jag antog att plastfärgen skulle bita ännu hårdare i putsen om jag värmde den. Det kan ju vara intressant att prova innan giraffen får beta...
 
ylven skrev:
Hur långt har du till Karlskrona? Där har Cramo en depå. Grejorna skickas runt i Sverige till den som beställer dem. Min betong-giraff hade varit i Falun innan jag fick den.
Jag såg nyss att Cramo finns i Karlshamn också. 2½ mil är bättre än 8½. Jag ska kolla med dem efter jag provat brännarn.
 
Hejsan

Det vore nog bra om du kollade över dräneringen. Det är inte plastfärgen det är felpå utan den tillskjutande fukten.

//M
 
Det är alltid 100% RF under jord, så fukttillskott i väggen kommer man inte ifrån! Särskilt inte om det är ett gammalt hus. Så visst är det plastfärgen det är fel på...
 
  • Gilla
bridgeman
  • Laddar…
Highland skrev:
Hejsan

Det vore nog bra om du kollade över dräneringen. Det är inte plastfärgen det är felpå utan den tillskjutande fukten.

//M
Mnjae. Knappt 40% luftfuktighet sommartid i en källare från 1949 vill inte jag påstå att det är problematiskt.
Orsakerna till symptomen tycker jag att jag redogjorde ganska tydligt för i första inlägget. Dessutom står huset på/i en höjd som består av stenig sandjord. Nada dräneringsproblem.
 
Bubblade färgen av eller hur gick det?
 
ursäkta en lätt kapning av denna tråd...

Om man istället knackade ner allt för att sen kakla direkt på väggarna, vansinne?

/mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.