Kommer inom kort att byta klinkers i vår entré (ca 2 m2). Införskaffade häromdagen en huggmejsel för att gå loss på befintligt underlag men hejdade mig då jag inte tänkt på att golvvärmeslingorna (vattenburen) kan ligga i fixen. Överlåter därför hela jobbet till en plattsättare, men min fråga är egentligen om det överhuvudtaget går att knacka bort plattorna om nu det visar sig att slingorna är "ingjutna" i fixen? Vill helst inte lägga det nya ovanpå befintlig klinkers eftersom det blir problem med nivåer (t ex avstånd till tröskel vid ytterdörr, skåpsdörrar etc.).
 
Vattenslingor ligger inte i fixen.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Knacka klinkern med en hammare och slipa bort fixet med ex en Fein med diamantplatta. Rätt riskfritt att golvvärmen skulle ligga i fixet då fix brukar vara max 10mm tjockt och slingorna 12-20mm i dia.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vattenslingor ligger inte i fixen.
OK, tack för svaret. Gjuter man in slingorna/rören i betonggrunden istället? Då borde det vara ganska ofarligt att (om än försiktigt) knacka bort plattorna om nu golvvärmen ligger under själva fixen?
 
R Robert-san01 skrev:
Knacka klinkern med en hammare och slipa bort fixet med ex en Fein med diamantplatta. Rätt riskfritt att golvvärmen skulle ligga i fixet då fix brukar vara max 10mm tjockt och slingorna 12-20mm i dia.
Tack Robert, då har jag lite bättre koll på vart jag ska börja :)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
offlarjon offlarjon skrev:
OK, tack för svaret. Gjuter man in slingorna/rören i betonggrunden istället? Då borde det vara ganska ofarligt att (om än försiktigt) knacka bort plattorna om nu golvvärmen ligger under själva fixen?
Stämmer bra! Vattenburen ligger alltid i betong eller flytspackel. Väldigt tunna el-slingor går att lägga i fix.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.