Flyttade tvättstugan till ny plats förra helgen, blandaren som sitter i gamla tvättstugan har någon sorts förlängning som man kopplat på en kran som tvättmaskinen sedan kopplats på, denna kran står o droppar o går inte riktigt att stänga av (därav slangen ner i vasken).
Är det bara att lossa, ta bort förlängningen o skruva fast blandaren närmre vägg? någon som vet hur konstruktionen kan se ut?
Är osäker på om kranen har plats in mot väggen för att gå att skruva av o plugga hålet, annars hade det varit den lättaste lösningen.

Industriellt handfat med kranar, röd och blå markering, ansluten slang, nedslitet, i behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallfäste på vägg, slangar, handfatets vattenrör och blandare, grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

ullberg
Har inte sett den lösningen tidigare men relativt säker på att du kan ”flytta in” blandaren genom att ta bort förlängningen och förlängningen/extra uttaget…

Men om det gör att blandaren hamnar för långt in kan man ju också byta krankäglan i vattenuttaget och på så sätt göra så det blir tätt (borde vara en sliten krankägla som gör att det läcker ut pipen)
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Blandaren sitter för långt ut som det är idag, så därför skönt om man kunnat ta bort förlängningen.
Jo, är säkert krankäglan som kärvar, knastrade gött när jag vred av kranen, som om den va full av kalk.

Är det lin o pasta på en sådan koppling eller bara skruva av, ta bort, skruva fast?
 
Redigerat:
Krilleman
Lexington Lexington skrev:
Är det lin o pasta på en sådan koppling eller bara skruva av, ta bort, skruva fast?
Jag håller med @ullberg detta var en annorlunda och spännande lösning som jag inte heller sett förut i mina aktiva yrkesår.

Men det är bara en mellankoppling.
Morderna varianter finns att köpa än idag, men inte med gängat 15-stick.

Ingen gängtätning skall till, endast lite locher för att smörja M26-gängan + koniska tätningen på blandaren.

Såhär ser dina mellankopplingar ut, fast lite kortare på min bild:
3244651a.jpg
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Skoj o ha något unikt :rofl:
Får se om jag ger mig på det imorgon då, är ni hugade kan jag skicka upp den till er mot frakt ;)
Vad är locher förresten?
 
Lexington Lexington skrev:
Vad är locher förresten?
Nevermind, gick o googla :rolleyes:
 
Blev perfekt!
Stort tack för hjälpen!

En rostfri handfat med en blandare. Röda, blåa markeringar för varmt, kallt vatten. Nedsmutsad, använd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.