Ska klinka tvättsugan i källaren. Betonggolvet är målat. Det är tydliga fuktsläpp, så färgen måste väl tas bort (?)
Hur görs detta lättast. Måste ALL färg bort? Dvs, är det ok om det lämnas spår av färg?

 
Vinkelslip + roterande stålborste för vinkelslip ?
+ hörselkåpor, andningsskydd, skyddsglasögon
och heltäckande tjockare klädsel (stålborsten släpper ett och annat strå)

 
och - tejpa igen ev ventil upp till bostaden (om det finns sådan - hos mig finns det ventil i murstocken i tvättstugan) ...

jag har skrivit det förut ... ;) och upprepar mig ... men men men ...

jag tejpade igen källardörren ... och fick trots det in dammpartiklar i HELA HUSET ... det dalade sakta sakta i VECKOR ...



 
Kör INTE med vinkelslip om du inte är självplågare.
Jag själv tycker resultatet blir sisådär, samt att vinkelslipen har alldeles för hög hastighet. Precis som tidigare talare nämner så kastas betongdamm runt överallt.

Det finns ett ypperligt verktyg att hyra som är en betongrivare. används för att riva ner gjutskarvar. Funkar bra på färg också.

Storlek som en vinkelslip, med variabel hastighet.
Bilder på underverket finns på vår websajt, kolla dagboken, juni, 2003-06-20.

I ärlighetens namn dammar denna maskin litegrann också, men den vi hyrde gratis hade dammsugarutblås som vi kopplade in. Jättedammfritt i jämförelse med ovanstående metod.

 
Thanx folks!
 
Använd färgborttagningsmedel! Det finns medel som inte är starkt lösningsmedelsbaserade idag som gör att molekylerna i färgen löses upp och det blir enkelt att skrapa bort färglagret. Det går även att spola bort den lossnade färgen, dock kan det bli problem i avloppet... Medlet tillverkas av Biokleen och säljs i välsorterad färgaffärer och heter RemovAll. Kolla in www.biokleen.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.