Jag håller på med renovering av källaren och ska installera ett Japesystem.

När jag rivit bort det gamla golvet med Spån/Reglar/Isolering så är det gamla betonggolvet väldigt grovgjutet.
Så jag skulle behöva avjämna/flyspackla innan Japematta och sedan ska jag ha 100 mm CellplastIsolering.

Vad är mest prisvärt?
Flytspackel verkade rätt dyrt.
Räcker det med att gjuta på en ny kaka betong eller är EPC billigare?

Under förutsättning att golvet är plant (har inte hunnit mäta än) så kanske jag skulle behöva lögga på 20 mm för att täcka ojämnheterna



Golvet är 33m2 stort Orenoverad källare med synligt grovgjutet betonggolv och tegelväggar, arbetsbord och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för höjd till tak efter 100mm isolering och allt annat när du är klar? Kanske bättre att slipa golvet jämnt för att spara lite bygghöjd?
 
Redigerat:
J johanna79 skrev:
Jag håller på med renovering av källaren och ska installera ett Japesystem.

När jag rivit bort det gamla golvet med Spån/Reglar/Isolering så är det gamla betonggolvet väldigt grovgjutet.
Så jag skulle behöva avjämna/flyspackla innan Japematta och sedan ska jag ha 100 mm CellplastIsolering.

Vad är mest prisvärt?
Flytspackel verkade rätt dyrt.
Räcker det med att gjuta på en ny kaka betong eller är EPC billigare?

Under förutsättning att golvet är plant (har inte hunnit mäta än) så kanske jag skulle behöva lögga på 20 mm för att täcka ojämnheterna



Golvet är 33m2 stort[bild]

EPS är relativt dyrt och du ,måste flyta på EPS så det är nog inget alternativ. Jag skulle nog försöka hitta billigt flytspackel och flyta eller som fg talare sa , slipa.
 
Det blir samma höjd som innan, tror jag hade runt 2.2m.
Men slipning kanske är ett alternativ, hade inte tänkt på det.
är det lätt att slipa ner gammal betong?

J john.h skrev:
Vad har du för höjd till tak efter 100mm isolering och allt annat när du är klar? Kanske bättre att slipa golvet jämnt för att spara lite bygghöjd?
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
EPS är relativt dyrt och du ,måste flyta på EPS så det är nog inget alternativ. Jag skulle nog försöka hitta billigt flytspackel och flyta eller som fg talare sa , slipa.
ok ska se vad höjdmätning ger.
Tackar
 
Vad har Jape för krav på undergolvet innan de kommer och monterar?

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.