Hej!
Tänkte ge mig på och jämna ut gamla garagegolvet (betongplatta) men hittar inte nåt passande bruk i de vanliga byggbutikerna. De flesta avjämningsmassor kräver nån typ av beläggning men jag vill måla golvet istället. Därför undrar jag om rep.betong kan användas till ändamålet, t ex fin reparationsbetong (10mm-50mm, precis inom den tjockleken som jag behöver). Alternativet är spackel/massa för industrigolv men jag gissar att jag kan bygga ett nytt garage för de pengar som det kostar :).
 
Javisst det funkar jättebra, har själv gjutit på betongplattor (även utomhus) med den utan problem. 0-4mm är trevlig för den flyter ut bra, påminner lite om grovt flytspackel. Se bara till att plattan är ordentligt rengjord från damm, salt, fett och olja annars kommer det inte fästa. Speciellt viktigt om det är gammal betong som det stått bilar på. Ibland är det smidigast att hyra en HTC-slip med de grövsta slipskivorna och dra av golvet med.
Kan även vara värt att prima golvet innan så att det inte drar vattnet ur betongen och dammbinda. Eller om du har möjlighet förvattna golvet rikligt dagen innan för samma effekt.
 
Om man tar och dammbinder fäster betongen på det?
 
tydligen så ska man använda golvslamningbruk för bästa vidhäftning av rep.bruket, så det får nog bli så. Industrispackel ligger på ca 20000kr i kostnad för 25kvm, kan inte riktigt avgöra om det mycket eller rimligt.
 
Grovslipa och prima istället så slipper du golvslamningbruket (som även i sig kräver en helt ren/slipad yta).25 kvm tar max ett par timmar att slipa så hyrkostnaden blir inte så stor.

Jag hade tagit reparationsbetongen före spacklet då det är mer stryktåligt för dubbdäcken och mer saltbeständigt. Med spackel bör man oftast köra en ytbehandling med t.ex epoxi för att få bra slitstyrka och skydd.
 
fick precis reda på att man slutat tillverka slamningsbruket för en tid sen (ändå rekommenderar man det i sina instruktioner). golvytan är redan väldigt grov men dammig och har bara använts som förråd (bilar har aldrig parkerats där så olja och salt förekommer inte). Jag ska prova göra rent med nån typ av kemikalie för borttagning av cementrester och ev provgjuta 1kvm för att testa. Enligt deras (Weber) instruktioner behövs ingen slamning om ytan är grov och ren - men sånt är ju relativt :)
 
Om det aldrig stått bilar på ytan så räcker det med att du högtryckstvättar ytan. Om du har möjlighet att hyra en hetvattentvätt så är det ännu bättre. Kemikalie för borttagning av cementrester är närmast saltsyra och då är det bättre att slipa eller hetvattentvätta med högt tryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.