När jag för knappt två år sedan fick bygglov och bygganmälan beviljade på ett extra badrum på övervåningen, så har jag ännu inte kommit igång. Har dessutom börjat ångra mig och tänkte nöja mig med en enkel toalett utan takfönster och dessutom flytta den till andra sidan hallen.

Min fråga är nu om jag måste ta och skicka in en ny planritning eller till och med ansöka om en ny bygganmälan för denna förändring som tillståndet gäller för? Eller brukar det gå bra ändå så länge ändringen inte medför något som gör byggnationen mer omfattande?
 
Detta kanske var en sådan löjlig undran att det inte förtjänar ett svar. Folk säger att jag alltid skall vara så moralisk. Det kanske bara är att bygga på och inte oroa sig. Inget man åker dit på att inte göra exakt som på bygganmälan?
 
Hemmakatten
Det kankse snarare är så att ingen riktigt vet svaret.
Men, jag har för mig att vid ombyggnader där förändringar av utrymme sker (från sovrum till toalett tex) så måste en bygganmälan in. Detta för att kommunen skall kunna bedöma konstruktionen. Om nu det stämmer så innebär det att du behöver göra en ny bygganmälan för den nyplacerade toaletten. Bygglov kan inte behövas eftersom du inte tänker göra någon exteriör förändring.

Det är möjligt att du kan få tillbaka en del pengar från kommunen för bygglovet du inte använder. Dvs. ofta betalar man in en klumpsumma som täcker samråd, inspektion mm. Dessa delar av avgiften kan då återbetalas, kostnaden för själva hanteringen av bygglovet kan man naturligtvis inte få tillbaka.
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Det kankse snarare är så att ingen riktigt vet svaret.
Men, jag har för mig att vid ombyggnader där förändringar av utrymme sker (från sovrum till toalett tex) så måste en bygganmälan in. Detta för att kommunen skall kunna bedöma konstruktionen. Om nu det stämmer så innebär det att du behöver göra en ny bygganmälan för den nyplacerade toaletten. Bygglov kan inte behövas eftersom du inte tänker göra någon exteriör förändring.

Det är möjligt att du kan få tillbaka en del pengar från kommunen för bygglovet du inte använder. Dvs. ofta betalar man in en klumpsumma som täcker samråd, inspektion mm. Dessa delar av avgiften kan då återbetalas, kostnaden för själva hanteringen av bygglovet kan man naturligtvis inte få tillbaka.
Aha, på så vis. Ja, det kanske bäst att ringa och höra med inspektören så kanske en del går tillbaka eller jämkas ut pga av min ändring. :)
 
Nu har jag fått svar från byggnadsinspektören. Tänkte att det kunde vara intressant för andra att ta del av som kanske också undrat vad som verkligen gällde:

-Det var inga problem, pappersmässigt sett, att nedgradera från badrum till en mindre toalett. Ej heller att flytta den till en annan plats på samma våning, som det gällde i mitt fall. Behöver alltså inte skicka in några komplettterande papper eller planritningar.:) Detta gällde för mig i Ronneby så man bör kanske för att vara säker kolla upp vad de har för rutiner i den egna kommunen. (Tillägga där att i mitt fall så tog jag inte bort några rum, utan bara offrar en bit av övre hallen)


-Passade också på att fråga om eventuella krav på handikapsanpassning och det skulle man normalt ha, ca 60 cm fritt vid sidan om toastolen, MEN om det är frågan om en extra gästtoa, alltså om man redan har ett badrum/toa som uppfyller kraven, och om där inte finns förutsättningar att rymma denna extrayta, så går det bra ändå. :) Jag kan alltså bygga en lite toa som finns på en segelbåt. Skepp ohoj!:)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.