Kommer att bygga nytt under hösten och är sugen på att kunna kika på filer i avi-format i tv soffan istället för på pinnstolen i kontoret (samt mp3 till stereon). Detta utan att dra en ful kabel genom halva huset. Har sett att det finns "mediaspelare" som borde kunna lösa detta då de läser alla bildformat+avi+mpeg mm. Någon som har provat detta? Ska man ha en med hårddisk? Prisnivå? Kommer förmodligen att låta bygga någon form av nätverk och med ett datauttag vid TV'n borde man väl kunna plocka filen därifrån till mediaspelaren och sedan in i min gamla 28" TV? Bättre kvalitet då det inte är trådlöst? :-/
Eller finns det andra lösningar som är bättre? Finns det t.ex. inspelningsbar DVD-med hårddisk och nätverksuttag som man skulle kunna ha som överförare till TV'n? :-?
 
Jag gissar att de "filer" du ska se är DivX-komprimerade filmer på cd-skiva, eller hur?
Det enda du behöver göra är att köpa en DVD-spelare som även klarar DivX-filmer. Finns från ca 500 kr och uppåt hos de flesta tv-handlare.

Själv har jag två stycken :)
 
Tror inte det. Är oftast avi-filer (typ "spiderman.avi") som jag använder VLC-media player för att titta på i datorn. Den behöver inga codec och sådant. Har bara provat att bränna de rakt av och sen provat i dvd spelaren men det gick inte så bra.
Tanken var att få det smidigt att inte bränna allt utan att välja film/foton/ eller annat i datorn och spela upp det på TV'n.
 
Jag har en Kiss DP-600 som jag tycker fungerar väldigt bra. Jag drog trådbundet nätverk när jag byggde så den sitter inkopplad på det, streamar musik och video från datorn utan problem.

 
  • dp-600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag kunde se så läser inte kiss DP-600 ".avi-filer".
Är det någon skillnad om man t.ex. spelar upp filmen i datorn och tar emot den signalen i t.ex. "kiss" och skickar signalen till TV'n mot om man öppnar filen i "Kiss"´.
Någon som har testat "Pinnacle show center 200"?

Skulle en inspelningsbar DVD-med hårddisk och nätverksuttag kunna funka som överförare till TV'n?
 
Alltså, AVI (Audio Video Interlieved) är bara ett format för att packa ihop en videosignal tillsammans med en audiosignal. (Utvecklat av Microsoft och är ett RIFF-format). En AVI-fil kan sen innehålla olika kodade video/audio strömmar, i fallet med filmer är väl Xvid och Divx de vanligaste videokodningarna.

Jag är väldigt säker på att KISS DP600 klarar av att hantera en AVI fil som tex innehåller en Divx kodad film.

/Gojan
 
Alla filmer i som finns på nätet som är i avi-format är DivX eller Xvid så länge det inte är små filmsnuttar man gjort själv. Köper du en DVD-spelare som klarar DivX så kan den också spela upp din film. Det kommer inte stå på någon spelare att den klarar avi-filer.
 
Kiss-600 klarar Avi garanterat
 
storfamiljen skrev:
Vad jag kunde se så läser inte kiss DP-600 ".avi-filer".
Är det någon skillnad om man t.ex. spelar upp filmen i datorn och tar emot den signalen i t.ex. "kiss" och skickar signalen till TV'n mot om man öppnar filen i "Kiss"´.
Någon som har testat "Pinnacle show center 200"?

Skulle en inspelningsbar DVD-med hårddisk och nätverksuttag kunna funka som överförare till TV'n?
Jag har testat bägge och var faktiskt inte nöjd med någon. Pinnaclen pajade efter ett tag, men innan dess hade den rejäla problem med att spela upp mp3-filer. Filmer verkade den klara bar dock. Lämnade tillbaka den och bytte till Kiss istället, där var det ännu mer problem. Hängde sig och strulade hela tiden, kändes som om tekniken inte var färdig alls på långa vägar. Man kunde aldrig vara säker på om det skulle funka eller inte. Stora mp3 arkiv klarade den inte av heller, hängde sig när den skulle lista filer.
Det hela har slutat med att jag istället har dragit in sladdar ifrån en gammal dator som jag har stående på vinden och fjärrstyr den ifrån laptopen istället.
 
Mayia skrev:
Det hela har slutat med att jag istället har dragit in sladdar ifrån en gammal dator som jag har stående på vinden och fjärrstyr den ifrån laptopen istället.
Fjärrstyr från laptoppen??
Spännande, berätta mer. Programvara etc.??

/Gojan
 
Köp en gammal modifierad XBOX på Blocket och installera XBMC.
Riktigt bra!
 
storfamiljen skrev:
Vad jag kunde se så läser inte kiss DP-600 ".avi-filer".
Är det någon skillnad om man t.ex. spelar upp filmen i datorn och tar emot den signalen i t.ex. "kiss" och skickar signalen till TV'n mot om man öppnar filen i "Kiss"´.
Någon som har testat "Pinnacle show center 200"?

Skulle en inspelningsbar DVD-med hårddisk och nätverksuttag kunna funka som överförare till TV'n?  
Jag har kört Pinnacle Show Center SC1000g i närmare två år och tycker att den är acceptabel vad gäller film. Det var väldigt mycket strul och surfande på olika fora i början, särskilt för att få igång deras onödigt komplicerade server-program. Efter utbyte av server-programmet mot det betydligt enklare och ändamålsenliga Oxylbox (freeware), så fungerar det bug-fritt och den spelar i stort sett alla format. Den trådlösa överföringen lyckades aldrig bli sams med min Netgear WLAN router, så det är trådbundet som gäller hemma. Verkade för övrigt som om många andra delade samma eller liknande problem med trådlöst nätverk.

Om dagens produkter delar dessa barnsjukdomar vet jag inte. Men tillverkarna borde ha lärt sig en del. Trådlöst för streaming skulle jag dock inte rekommendera ens idag, om du inte vet att du har mycket bra signalkvalite där boxen ska stå.

Pen
 
Chippad Xbox och XBMC är det enda man behöver. Klarar alla format, undertexter. Växlar automatiskt mellan fil 1 och 2. Möjlighet att titta på ISO filer direkt utan att bränna ut dom på en skiva. Klarar även DVD rippar utan problem.  Allt för ett pris som ingen mediacenter kommer i närheten av. Om man har en sån här: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010068222 Så är den dessutom trådlös

Ett stort plus är att man dessutom kan spela gamla nintendo,amiga och arkad spel på den eftersom det finns en uppsjö av emulatorer.
 
Jag har bytt ut mina SC1000 till KISS DP600. Men den senaste mjukvaran fungerar den riktigt bra. Det enda som stör är den långa "boot" tiden vid kallstart. Fast det är ju typiskt för dagens vi-måste-snabbt-till-marknaden-så-ta-en-referensdesign-från-hyllan-och-släng-in-uClinux-plus-vad-du-behöver-för-din-unika-funktion utvecklings stil.
 
Finns ju ett par trevliga varianter.

Philips SLM5500 gör jobbet bra. kan köras med eller utan tråd, och det bästa av allt den klarar att streama WMV hd material. kopplas in via component. sjukt bra, sen att det tar tusen år att ladda ner hdtv material är ju en annan femma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.