Hej!

Har en avhärdare i källaren. Jag var en klant och fyllde inte på som jag skulle. Nu "smälter" inte längre saltet och varit så väldigt länge.

Såg i någon annan tråd om att dra i citronsyra och kasta ned 1dl innan jag fyllde på med salt utan resultat. Drog även igång programmet på den i samma veva.

Frågan är. För någon som är jävligt oteknisk om jag ska ge mig på att koppla ur den och rengöra och isåfall vad kan jag ens rengöra? Det är som ett tjock islager i botten.

Eller finns det tekniker/vvs eller dylikt som kan kolla på sånt här? Bor i Östergötland.

Help 😁
 
  • Inuti frys med isbeläggning, blå behållare och vita, frusna klot. Kondens och texturerad yta synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenavhärdare med salttabletter och kontrollpanel, installationsmiljö, röranslutning, användningsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tömt ut vattnet?
 
S Srixon skrev:
Har du tömt ut vattnet?
S Srixon skrev:
Har du tömt ut vattnet?
Nej, det har varit en viss mängd vatten hela tiden i behållarna och där har jag inte gjort något. Var rätt mycket vatten sist jag kolla för det smälter extremt långsamt och blir väl bara till vatten tillslut.
 
Har du salt i kärlet så finner det en balans med vattnet, därför löser inte allt salt ut i vattnet. Då din anläggning regenerera då förbrukas saltlösning, detta innebär att salt löses upp i vattnet.
 
Du kanske har ett problem med regenering av filtret?
 
S Srixon skrev:
Du kanske har ett problem med regenering av filtret?
Hur vet man det? När vi flytta in i huset tror jag det gick åt 1-2 säckar på en månad. Nu kan jag fylla på 1 säck och den smälter ut på 1,5 månad.
 
Gör ni av med mindre vatten än tidigare?
Någon som har ändrat på inställningarna?
Har ni upplevt att vattnet har högre hårdhet?
 
S Srixon skrev:
Gör ni av med mindre vatten än tidigare?
Någon som har ändrat på inställningarna?
Har ni upplevt att vattnet har högre
S Srixon skrev:
Gör ni av med mindre vatten än tidigare?
Någon som har ändrat på inställningarna?
Har ni upplevt att vattnet har högre hårdhet?
S Srixon skrev:
Gör ni av med mindre vatten än tidigare?
Någon som har ändrat på inställningarna?
Har ni upplevt att vattnet har högre hårdhet?
Ingen skillnad på förbrukning. Ibland luktar och smakar vattnet ägg typ. Men det brukar försvinna av sig själv det är väl det vi märkt.

Det är mest att jag reagerat på att när jag missade att fylla på salt så den gick tom några veckor och efter det var den inte sig själv. Nu smälter det betydligt långsammare. Finns det något filter som ens kan rengöras i en sån här?
 
B Birkenstånk skrev:
Hej!

Har en avhärdare i källaren. Jag var en klant och fyllde inte på som jag skulle. Nu "smälter" inte längre saltet och varit så väldigt länge.

Såg i någon annan tråd om att dra i citronsyra och kasta ned 1dl innan jag fyllde på med salt utan resultat. Drog även igång programmet på den i samma veva.

Frågan är. För någon som är jävligt oteknisk om jag ska ge mig på att koppla ur den och rengöra och isåfall vad kan jag ens rengöra? Det är som ett tjock islager i botten.

Eller finns det tekniker/vvs eller dylikt som kan kolla på sånt här? Bor i Östergötland.

Help 😁
Skulle nog gräva ur allt salt o sen lyfta på locket på den vita, röret, där sitter en flottör som skall se till att vatten fylls på. Den kan man kolla om den funkar
 
H håbbe1961 skrev:
Skulle nog gräva ur allt salt o sen lyfta på locket på den vita, röret, där sitter en flottör som skall se till att vatten fylls på. Den kan man kolla om den funkar
Jodå innan jag fyllde på salt sist så tog jag ur röret och blåste lite i röret så det ska vara fritt flöde.

Förhoppningsvis 😬
 
Kolla din faktiska hårdhet på vattnet med:

https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.240.1464/jbl-pro-aquatest-gh-test-totalhardhet

bara ett exempel då produkten finns i en rad olika akvariebutiker och även på hornbash och prislapp för runt 150:- för typiskt 40-50 tester i förpackningen. Använd _inte_ Tetras GH test, den fungerar inte enligt min mening.

Det finns också teststickor typiskt använda för pooler som kan mäta totalhårdhet (TA) - men dessa är rätt grova och stora steg mellan graderna och känns inte så pålitliga och dessutom ändras sakta med lagringstiden i burkarna. Dropptester som titerar har alltid bättre noggrannhet

---

Dropptest genomförs med att man tar ett sampel av 5 ml vatten, droppar ur droppflaskan (gröna droppar som blir röda i vattnet) tills en omslag från rött till grönt sker (och det sker tvärt - skaka röret för omblandning vid var droppe) - en droppe per grad hårdhet (ca 17.8 mg/ CaCO3 eller 10mg/l CaO) så man räknar dropparna. processen kallas för titering inom kemin. JBL:s testkit har allt som behövs för tester med glasburkar och graderade sprutor att ta proven med i rätt mängd.

Med detta har du möjligheten att veta vilken hårdhet du faktiskt har och justera din avhärdningsanläggning till lagom nivå då onödigt låg hårdhet ger också högre saltförbrukning, mer kostnad - och också miljöpåverkan där bakspolningsvattnet släpps ut då det är säckvis med salt som går iväg över tiden.

Det finns många olika prover för akvarievatten för rimliga pengar som är användbara till annat också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.