Lite funderingar för tomtjobbet som skall göras för min 430X.

Tomten ser ut enligt denna bild. Antar att jag inte missat ngt viktigt när det gäller den biten.
Har en studsmatta Q 5,5m antar att klipparen löser den delen själv..
Bilden är lite fel, det är störst klippyta mellan laddstationen och studsmattan. Hela hus-uterum-garage-carport-altan hamnade lite långt ner på bilden. Planen är att ha laddstationen där den är ritat m.ht bäst plats, stör minst och syns minst(stöldhänseende). Klippt yta är i storleksordningen 700m^2.
Tänkte inte låta klipparen gå utanför häcken, det får bli egen läxa(stöldhänseende).
Avgränsning_Guidekabel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den övre bilden är inte riktigt hela tomten inritad. Tomten nedanför bild ligger en bit ovanför i höjdled och har en sluttning på 40-45%. Tomtgränsen är naturligtvis precis mitt i sluttningen. Som jag förstod det är max lutning för avgränsningslinjen 15%. Vet inte riktigt hur jag ska göra, om det inte fungerar med att gräva ned avgränsningstråden mitt i sluttningen. På en del av ytan kan man nog låta gräva ned kabeln på grannens tomt, men cirka hälften av sträckan består av en kantstock mot grannens infart så det går inte komma förbi lutningen till plan mark.
tomtgränsl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fundering jag har är att inte gräva ned all kabel inledningsvis så att det blir enklare att flytta om det inte blir rätt. Dock tänkte jag försöka göra så lite fel som möjligt från början och det är där ni experter kommer in :)
 
Jag tror du är inne på rätt spår när du väljer att inte gräva ner denna del och testa dig fram.
Jag har en liknande situation och när det regnat far gräsklipparen utanför ibland. Jag har löst det med något som tar emot när gräsklipparen är på väg att fara utanför på detta ställe.
 
  • Gilla
AAKEE
  • Laddar…
Ok, tack för svaret. Den lär kanske inte åka utanför där stocken är i vägen, och den andra delen kanske man kan märla fast den på grannens del och se. Problemet är alltså mest att den smiter förbi kabeln om det lutar för mycket? (i detta fall uppför mot grannen)
 
Fattar jag rätt att det handlar om en uppförsbacke mot tomtgräns? I så fall finns inget problem, det är i nerförsbackar på väg mot slingan som klipparen kan glida över om det är halt i gräset.
 
  • Gilla
AAKEE
  • Laddar…
Jajjamen, granntomten ligger högre. Låter fint, ett problem mindre att fundera på :)
 
Börjar vara dags att gräva ned kabel. Om jag fattat det rätt blir det lagom med några cm för nedgrävningen? (bara för att den inte ska ligga framme när man krattar mm).

Tänker tillverka ett verktyg så att man bara drar en plöjmoj och kabeln läggs ned av sig själv...så för att bygga den rätt, räcker 4-5cm ? Och det är inte för djupt för räckvidd mm?

Antar att märlorna inte behövs om man lägger ned kabeln i en fåra...?
 
4-5 cm är alldeles lagom och ska absolut inte bli några problem. Några märlor behöver du inte heller.
 
quick skrev:
4-5 cm är alldeles lagom och ska absolut inte bli några problem. Några märlor behöver du inte heller.
Perfekt ! Tack för hjälpen :)
 
En vinkelslip eller motorsåg ska funka bra för att fräsa ett spår för kabeln.

Små vinkelslipar går att köpa billigt på nåt lågprisvaruhus om du inte redan är ägare av en.
Den borde kunna hålla ihop så pass länge att du hinner fräsa upp spåren för kabeln.

Skulle nog helst använda en stor vinkelslip men en liten billig borde också funka.
 
Jo, har en vinkelslip jag kan offra, har även tillgång till motorsåg. Tror nästan ändå min ide är enklare, återkommer när jag testat. Går det dåligt får jag köra vinkelslip eller motorsåg.
 
Jag menar inte att vinkelslipen skulle slitas ut pga. kabelfräsning men om man köper vinkelslip på tex rusta så får man nog räkna med att den kanske inte håller hur länge som helst.

Ditt eget verktyg funkar säkert bra! Vi vill gärna se bilder på det.
 
bryggstun skrev:
Ditt eget verktyg funkar säker bra! Vi vill gärna se bilder på det.
Japp, det fungerade kanon !

Det går utveckla manicken lite om man vill. En lagring för kabelrullen hade kanske inte skadat.

IMG_1428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drog en extra gång utan kabel längs häcken som funnits i 40 år, lite rädd för strul med rötter men det var i princip obefogat. Fördraget blev det ett lite större spår som syntes efteråt, men där jag drog kabeln direkt blev det nästan inget märke alls( plattan bakom kniven tryckte ihop öppningen igen).

Filmade en snutt, då utan andrepilot. Körde det mesta av nedläggningen med en medhjälpare som tryckte ned verktyget lite extra i marken. Det gjorde att spåret knappt syntes efter framfarten. På videon är det nedläggning av kabeln där det fördragits ett spår bredvid häcken.

[video]https://youtu.be/YRKZf0YJ-zM[/video]
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Har precis lagt ut guidekabeln( skitväder i flera dagar, så....). Tog någonstans 15 minuter att lägga två guidekablar om totalt 90-100m. Smidigt, kan rekommendera detta sätt.
 
Å idag drog jag igång maskinen, äntligen annat än ösregn.

Fick handlägga ned guidkabel cirka 20-30cm ifrån begränsningskabeln, eftersom jag lämnade den en bit ifrån. Jiiiisuuuz, vilket jobb att handgräva. Ett sånt verktyg som jag gjorde borde ingå i köpet ju ! :)
 
Den får du ta patent på! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.