Behöver tips och idéer på hur jag bäst avgränsar mellan framtida altan och gräsmattan. Altanen skall läggas i nivå med altandörren (ca två brädor upp på huset) och hamnar då halvvägs upp i höjd med slänten som är mot gräsmattan. Nivåskilnaden är ca 1,1 meter. Som man ser så har jorden rasat på sina ställen så vi måste stoppa det så det håller över tid.

liknande frågeställning som i denna tråden, men jag kommer alltså ha en jordvall som är högre än altangolvet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fylla-ut-mellan-altan-och-graesmatta.451004/

Lösning 1, bygga en mur innan altanbygge. Blir snyggt men är dyrt, komplicerat och tar mycket tid eftersom muren kommer behöva vara ca 13 + 3 meter lång och 1,1 meter hög

Lösning 2, reglar upp altanen och lägger en slipers/timmerstock mot slänten och fyller upp med lite större stenar, se skiss.

Lutar mest åt lösning nr 2, men går det att göra så? finns det något annat sätt att lösa det på?
 
  • Utsikt över en trädgård med eroderad slänt nära ett hus som möter en grusad yta vid altandörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av altan med reglar och slipers som stöd mot en slänt nära ett hus.
Kommer inte alt två att kalva under stocken?

Jämna till slänten och ha mindre lutning så rasar det inte. Om du vill kan du ha ett stopp längst ner i slänten så blir inte sluttningen lika lång eller för att hålla mindre lutning.

Fast det ser ut som berg eller sten under sluttningen så skrapa bort jorden och se om det inte går att utnyttja det som redan ligger där för en stödmur. Ev mura på lite extra
 
Jo så kan det ju bli, min ritning kanske har en väl skarp vinkel på slänten men det har ju redan rasat något så det kommer ju innebära problem för mig om jag inte gör något.

Vill gärna ha platt uppe på gräsmattan för barnens skull så jag vill nog helst inte jämna ut slänten utan då göra något som tillåter nivåskillnaden.

Det är en del berg och större stenblock som blivit kvar från sprängning men ganska inkonsekvent men det är möjligt att det går att mura en stödmur. har dock ingen erfarenhet utav det.
 
Slipers funkar men underarbete och stagning för att jorden inte ska trycka omkull konstruktionen blir inte långt ifrån vad en mur av betongblock kräver i arbete och så ruttnar trät också någon gång.

Vill du ha plan gräsmatta så blir det en ganska hög konstruktion vilket kräver en del styrka och material och därför gissar jag att det enklaste ör att utnyttja befintligt material som grund och fylla på uppåt med mur. Sen väljer man ju metod efter vad man (tror) man behärskar och jag har lagt några murar som hållit bra så jag ser det kanske därför som enklaste varianten.

Oavsett så lycka till och hoppas du hittar en lösning som passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.