Hej på er

Är nu färdig med altanbygget och skulle vilja fixa med en bra avgränsning mellan altanen och jorden runt om.
Har ett gäng betongplattor över och funderar på att gräva ur lite jord närmast träet, hälla i lite grus och sen bara ställa betongplattor på högkant mellan träet och jorden. Sist fylla på med jord så att jag mer eller mindre döljer plattorna under trallen.

Vad tror ni om det?
Vill helst göra det så smidigt som möjligt eftersom det inte kommer synas egentligen samt att ingen kommer gå på ytan utan detta är ju mer för att skydda träet mot fukt.

Tacksam för tips!

Nybyggd träaltan gränsar mot uteplats med synlig grus och jord där betongplattor planeras för avgränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avgränsning mellan en nyligen byggd träaltan och fuktig jord, föreslagen plats för betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan som avslutas vid en jordkant med gräs och buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan med bar jord avgränsad av träplank som möter jorden, redo för avgränsningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din lösning funkar nog alldeles utmärkt. Vi hade inga betongplator över när vi byggde trall för 10 år sedan så vi satte bara en extra planka ytterst (offerplanka) i syfte att den skulle kunna bytas när den börjar ruttna. det har ännu inte hänt...
 
Vill man lyxa till det skulle man ju kunna lägga platonmatta mot träet för att det ska lufta bättre, tänker att det kommer stå en del fukt mellan trä och betongplattor. Alternativ så lägger du dränerande grus mot träet och använder betongplattorna som gräns mellan grus och gräs.
 
Jag hade lagt en sträng med plattor längs med vagnstycket istället så att regn rinner neråt åt sidan istället
Då stör du de nyplanterade plantorna minimalt
 
Jag har nyligen gjort något liknande. Det blir bättre om du lägger ut en sträng med torr betong (alltså direkt från säcken) i botten, kanske 10cm brett och 5cm högt. Ställ plattorna i betongpulvret och väg av, kratta upp betongen så den ligger i en liten slänt mot plattan. Vattna lite försiktigt. Jag vattnade sedan ordentligt dagen därpå när det hade härdat lite. Det blir väldigt stadigt sedan efter du har fyllt igen.
 
M Maximarcus skrev:
Vill man lyxa till det skulle man ju kunna lägga platonmatta mot träet för att det ska lufta bättre, tänker att det kommer stå en del fukt mellan trä och betongplattor. Alternativ så lägger du dränerande grus mot träet och använder betongplattorna som gräns mellan grus och gräs.
Det är så jag har tänkt, trycka dit plattorna så att de står någorlunda stabilt och sen fylla på med grus på ena sidan och jord på andra.
Visst det kan säkert blandas lite i mellanrummet mellan plattorna med åren men det borde väl inte vara så farligt?
Regel och vangstycke är 45x195 NTR A så det ska ju hålla..
 
T topmount skrev:
Jag hade lagt en sträng med plattor längs med vagnstycket istället så att regn rinner neråt åt sidan istället
Då stör du de nyplanterade plantorna minimalt
Hmm är inte med på exakt hur du menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.