Hej!
Har en sommarstuga där vi har en Husqvarna Automower som fungerar prima. Vi är tre husägare som delar en stor gemensam gräsmatta och där vi innan vi hade roboten alltid parkerade bilarna. Det är nu i princip omöjligt eftersom roboten ständigt fastnar under bilarna.

Min tanke är att man skulle kunna ställa upp en tillfällig avgränsning som en typ "hage" på ca 5 x 2-3 meter runt bilen så att den kan stå där även när roboten arbetar. När man sedan åker hem tar man bort avgränsningen så att klipparen får arbeta över hela gräsmattan när ingen är där.
Avgränsningen ska helst vara lätt och så enkel som möjligt att ställa upp och plocka undan. Hade en tanke om att ta 2-3 pallkragar som öppnas i ett av hörnen och ställa runt bilen. Nackdelen är att denna lösning kanske är lite tung för de äldre personer som också ska använda den.

Är det någon som redan har ordnat något liknande eller har en ide? Finns det kanske en lättare variant i plast som kanske kan rullas ut/upp och ställas upp med tältpinnar eller liknande?

Tacksam för alla förslag!
 
En kompletterande fråga:
Skulle det rent av fungera att bara lägga en vanlig elkabel runt bilden? Skulle klipparen klara av att känna av metallen i den och förstå den som en begränsning som den inte får köra över? Eller skulle den utan "nåd" göra konfetti av kabeln och ändå köra fast under bilen?
 
Sommarstugeägare skrev:
En kompletterande fråga:
Skulle det rent av fungera att bara lägga en vanlig elkabel runt bilden? Skulle klipparen klara av att känna av metallen i den och förstå den som en begränsning som den inte får köra över? Eller skulle den utan "nåd" göra konfetti av kabeln och ändå köra fast under bilen?
Hej.

Nej, klipparen kommer inte känna av kabeln då den måste ingå i slingan för att detekteras.
Ett alternativ kan vara att lägga en slinga runt parkeringen som enkelt med en brytare kopplas in och från den yttre slingan vid behov. På så sätt "minskas" och omformas trädgårdsytan som ska klippas.
Annars om ni bara vill hindra klipparen från att åka in under bilen finns det ju runda stolpar på bygghandeln, tex. Beijers staketstolpe (70mm x 1750mm), 43kr/st.
Dessa är lätta att rulla fram med foten, även för äldre.

Lycka till...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Min erfarenhet är att roboten har stor förmåga att flytta på saker så 70 mm staketstolpar blir som ett plockepinn.
Däremot att göra öar som går att stänga av kommer att fungera.
Enkelt att slå om en strömbrytare för gammfolke.

Protte
 
Tack för förslagen! Att lägga en "parkeringsslinga" verkar bra - måste bara sälja in arbetet med att dra den och ordna anslutningen till morbror som sköter anläggningen ;-).
Om någon har andra förslag tar jag gärna emot dem!
 
Har funderingar på att skaffa robot jag med och parkerar också bilarna på gräsmattan. Har tänkt att det kanske skulle funka att sätta en liten "stolpe" i nosen av roboten så den inte kommer under bilen och fastnar. Om det är någon bra ide vet jag dock inte, Kanske den fastnar i buskar och annat pga "stolpen", gör märken på bilen osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.