Hej,

Jag är på väg att köpa ett hus, allt ser bra ut bortsett några sprickor i grunden. Stället ligger långt ute i glesbygd så är lite svårt att få dit någon besiktningsman för en rimlig peng så jag skulle villja ha lite tips och råd kring vad jag ska kolla efter som kan ge en hint om det rör sig om något allvarligt eller inte.

Huset är byggt på 30-talet, två vånings med källare, gjuten grund. Källaren är byggd i efterhand och det ska vara dränerat ganska nyss. Nuvarande ägaren köpte stället på en exekutiv och har bara ägt det i tre år och inte bott där, så finns ej så mycket historik.

Har bara några få bilder, men ska dit i helgen igen. Vad ska jag titta efter?

tack på förhand

Sprickor i husgrunden med rödfärgad vägg ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i en husgrund nära ett rött träpanel med gräs och en parkerad bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka och fuktfläckar på en källargrundsvägg, med verktyg och rörmokarmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
En eller några sprickor i en gammal grund är inte så farligt om man inte ser andra tecken på sättningar
 
Det vi ser på bilden ser inte ut att vara alarmerande. Men man kanske skall titta på lite mera.

Jag är bara amatör på sådant här. Men titta på saker som om huset lutar. Kolla med en kula, eller med långt vattenpass.

Om markförhållandena är väldigt dåliga så är det vanligt att huset lutar, i värsta fall luta olika delar åt olika håll, med växande sprickor mellan.
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Sprickor som tyder på sättningar brukar gå mer diagonalt i 45 graders lutning. Mer går nog inte att säga utan att veta fler detaljer kring källarväggens grundläggning och uppbyggnad.
 
  • Gilla
jollebolle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.