Hej!

Jag håller på och planerar inför en renovering av min lägenhet och funderar då på att riva en vägg till mitt kök.

Både styrelsen i min bostadsrättsförening samt entreprenörer jag snackat med har då bett mig ta fram ritningar från stadsbyggnadskontoret för att se om väggen är bärande...

Inser dock nu att jag som lekman tyvärr inte kan utläsa mycket från ritningen så jag hoppas att någon här har bättre koll på detta?

Sen har jag förstått att jag bör anlita byggnadsingenjör innan väggen rivs, men det känns ju onödigt om någon redan nu skulle kunna säga att väggen är bärande?

Bifogar bild med en (mindre fint) ritad pil riktad mot väggen i fråga.

Tack på förhand!
 
  • Ritning av en lägenhetsplan med en röd pil som pekar mot en vägg, markerad för en potentiell rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den väggen bör ej vara bärande.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den väggen bör ej vara bärande.
Det sa entreprenören jag pratade med också men samtidigt verkar väggen vara i betong och det är också den enda väggen i min lägenhet som blockerar min Wifi signal totalt (trots att modemet sitter precis på andra sidan väggen har jag NOLL täckning i mitt kök).

Skulle du ändå det säga att den inte bör vara bärande?
 
Den skulle kunna vara i någon form av färdig betongskiva de ställde på plats, underligt att den blockerar wifit bara. Hur tjock är den?

Där är tjocka väggar mellan lägenheterna så de bör ju vara bärande, innerväggen är rätt tunn så den borde inte vara bärande. Men det är svårt att säga helt hundra.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den skulle kunna vara i någon form av färdig betongskiva de ställde på plats, underligt att den blockerar wifit bara. Hur tjock är den?

Där är tjocka väggar mellan lägenheterna så de bör ju vara bärande, innerväggen är rätt tunn så den borde inte vara bärande. Men det är svårt att säga helt hundra.
10cm ungefär och jag kan nog inte säga att det är betong till 100% men blockerar WiFi gör den. Står du en halvmeter från routern på andra sidan väggen i köket så är det helt kört.

Sen kanske jag bör nämna att jag bara tänkt riva halva väggen också. Kanske skulle det då gå även om den är bärande?
 
  • Gilla
Madeleine Eriksson
  • Laddar…
Osc9 Osc9 skrev:
Sen kanske jag bör nämna att jag bara tänkt riva halva väggen också. Kanske skulle det då gå även om den är bärande?
Det beror ju på om du tänkt dela den i två halvor vertikalt eller horisontellt... :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Allvarligt talat, jag tycker inte att det ser ut som att den är bärande, det finns ju tjockare väggar på ritningen som isf borde vara det. Undrar. också vad det är för material, det borde säga något om saken tycker man ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.