Hej, jag och min sambo har ett hus tillsammans som vi äger 50% var av och delar även bolånet på samma vis.

Vi skulle nu vilja att hon tar 100% ägande av huset och därmed även köpa ut mig från bolånet, men funderar då vilka utgifter och ev skatter vi åker på?

Vi skall ej separera
 
Det är ju ingen försäljning, så det blir inga skatter...

Ska man byta ägare så blir det en kostnad på 800 kr (tror jag) hos Fastighetsinskrivningen.
 
Fråga gärna en jurist om råd så ni gör det korrekt, men som redan sagts behöver egentligen inte utlösa några kostnader . Troligen bäst som gåva inom sambo/ äktenskap. En detalj kan vara att vid renovering får man dubbelt rot med två ägare. Ni bör nog även prata med banken om bolånet, godkänner den att endast en person står för lånet?
 
K klimt skrev:
Fråga gärna en jurist om råd så ni gör det korrekt, men som redan sagts behöver egentligen inte utlösa några kostnader . Troligen bäst som gåva inom sambo/ äktenskap. En detalj kan vara att vid renovering får man dubbelt rot med två ägare
Kan inte gåva utlösa skatt?
 
N Nygge72 skrev:
Kan inte gåva utlösa skatt?
Vid gåva tar man över ingångsvärden, alltså även latenta skatter , så initialt blir det ingen skatt. Men om drt finns uppskov från tidigare bostadsförsäljningar kan det medföra att uppskovet måste slutbetalas. Normalt inga stora belopp.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Det som kan vara ett problem här är att om sambon får det som gåva, räknas andelen lån som tas över som en köpesumma. Man kan se det som att sambon lånar en summa pengar som betalas till dig för att du skall kunna lösa din andel av lånet.

Därmed är det inte en ren gåva. Om summan man får "betalt" ligger över taxeringsvärdet (på den andelen) så räknas det som en försäljning. Kolla de exakta summorna som gäller, är inte säker på om det är i relation till taxeringsvärdet rakt av, eller om det är något i stil med 3/4 av taxeringsvärdet.

En annan sak ni bör tänka på, och kolla med jurist. Är att OM ni senare separerar, så delas värdet av bostaden ialla fall, även om bara en av er är ägare. Detta gäller då under förutsättning att bostaden köpts för gemensamt boende. Och här har ju iallafall den del du överlåter då anskaffats av din sambo för gemensamt boende.

Effekten i händelse av separation, kan man avtala bort.

Om vi nu antar att ni kan lösa det som en gåva, då utgår ingen skatt nu, istället får din sambo skatta senare för ev. vinst som om sambon hade ägt hela fastigheten redan från början, den dag sambon säljer huset.
 
Men med dubbel rot. Menar du att om något kostar 1000kr att göra så får vi 30+30% i rot och ej 30?
 
H hempularen skrev:
Det som kan vara ett problem här är att om sambon får det som gåva, räknas andelen lån som tas över som en köpesumma. Man kan se det som att sambon lånar en summa pengar som betalas till dig för att du skall kunna lösa din andel av lånet.

Därmed är det inte en ren gåva. Om summan man får "betalt" ligger över taxeringsvärdet (på den andelen) så räknas det som en försäljning. Kolla de exakta summorna som gäller, är inte säker på om det är i relation till taxeringsvärdet rakt av, eller om det är något i stil med 3/4 av taxeringsvärdet.

En annan sak ni bör tänka på, och kolla med jurist. Är att OM ni senare separerar, så delas värdet av bostaden ialla fall, även om bara en av er är ägare. Detta gäller då under förutsättning att bostaden köpts för gemensamt boende. Och här har ju iallafall den del du överlåter då anskaffats av din sambo för gemensamt boende.

Effekten i händelse av separation, kan man avtala bort.

Om vi nu antar att ni kan lösa det som en gåva, då utgår ingen skatt nu, istället får din sambo skatta senare för ev. vinst som om sambon hade ägt hela fastigheten redan från början, den dag sambon säljer huset.
Hon skulle i detta fall låna till att köpa ut mig och enbart betala vad lånet är. Sen avtalar vi bort min del vid ev framtida separation
 
N Nygge72 skrev:
Men med dubbel rot. Menar du att om något kostar 1000kr att göra så får vi 30+30% i rot och ej 30?
Nej inte dubbla avdrag utan dubbla tak, dvs max beloppet per år som man får dra av blir det dubbla.

Edit: Blev tvåa på den trots snabbt svar.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.