I vårt fritidshusområde har samfällighetsavgiften de senaste åren skenat ordentligt, jag skulle vilja veta vad som kan betraktas som normalt. Tidigare har kostnaden, som inkluderar skötsel av vägar, sommarvatten och grönområden, legat runt 1500 kronor. I år har den nya styrelsen beslutat ta ut nästan 4000 kronor i avgift, med motiveringen att området kräver stor upprustning. Flera av oss medlemmar anser att det rör sig om överdrivet omfattande projekt, orsakat av att styrelsens ordförande bosatt sig permanent i området och vill ha bättre vägar, belysning och plogning. Ett klart fall av särintresse alltså.
Jag skulle vilja veta vad som kan betraktas som en "normal" avgift i sammanhanget, så att vi kan bemöta dessa krav på nya avgiftshöjningar.
Vad har ni andra fritidshusägare för nivå på avgiften?

Fråga 2: vad händer om styrelsen avgår, hur ska föreningen styras då? Kommer Länsstyrelsen utse nån som sköter detta? För- och nackdelar med ett sånt arrangemang?
 
Vi i vår samfällighet betalar 600/månad. Då är det permanentboende dvs 24/7, vatten och reningsverk, lekplats och vägar. 12 hus.
 
Kan styrelsen egenhändigt sätta avgiftens storlek? Bestäms inte den på årsmötet, så ni kan rösta ner den om ni inte tycker den är rimlig?

Lämpligt också att rösta fram en annan ordförande, när den nuvarande inte har medlemmarnas förtroende.
 
  • Gilla
stenolof och 1 till
  • Laddar…
Avgiften bestäms på årsmötet. Sedan ska andelstalen i en sådan förening baseras på nyttjande, dvs de som bor permanent bör betala mer än de som bara har fritidsboende. Belysning och plogning är ju ointressant för de som har rena sommarstugeintressen. Kontakta gärna länsstyrelsen/lantmäteriet (osäker på vilken instans det är som hanterar samfälligheter?) för att få klargjort vad som gäller i sådana här fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
stenolof
  • Laddar…
Vad säger anläggningsbeslutet och stadgarna? Dessa måste styrelsen rätta sig efter... Går inte att hitta på nya saker utan att ändra dessa, vilken är en "stor" apparat.

Vad som är en normal avgift går inte att säga med den infon du lämnar, hur många fastigheter är ni? Hur stor yta handlar det om, vilka gemensamhetsanläggningar finns det? Bara vägar, eller byggnader och VA också? Vad som omfattas finner du i anläggningsbeslutet.

1500kr låter ganska lågt om det är ett stort område, med flera anläggningar...speciellt om VA ingår, det finns byggnader och samt stora asfalterade ytor....
 
andersmc skrev:
Kan styrelsen egenhändigt sätta avgiftens storlek? Bestäms inte den på årsmötet, så ni kan rösta ner den om ni inte tycker den är rimlig?
Men om styrelsen lägger fram ett förslag och det röstas ned, blir deras kommentar: "då kan vi inte garantera att vatten och plogningen fungerar fullt ut..". Då kommer ingen våga rösta emot. Medlemmarna har inte samma insyn i, eller kunskap om, kostnader och skötsel av området.
andersmc skrev:
Lämpligt också att rösta fram en annan ordförande, när den nuvarande inte har medlemmarnas förtroende.
Samma sak här. Det är bara att par stycken i föreningen som vet hur styrelsearbete utförs, och hur det fungerar juridiskt och ekonomiskt med ideella föreningar. Därav min fråga om hur det fungerar om styrelsen röstas ned eller avgår eftersom de inte får gehör för sina idéer. Finns det nåt alternativ, kan Länsstyrelsen utse en styrelse?
 
tommib
Länsstyrelsen kan utse en sk syssloman som har som främsta uppgift att bilda en ny styrelse men också kan sköta löpande arbete. Vederbörande ska naturligtvis ha lön och detta uttaxeras från samfällighetens medlemmar.
Relevant lag: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731150.htm
Styrelsearbete i sig är inte så svårt, man måste bara se till att rätta sig efter stadgar, anläggningsbeslut och gällande lagstiftning. Detta med att ordföranden bosatt sig permanent och därmed vill öka standarden låter som ett klart särintresse. Om det kan strida mot §36 i ovan nämnda lag är tveksamt men det är i alla fall inte förenligt med god förvaltningssed.
Kräv att styrelsen/ordförande förklarar på vilket sätt vatten och plogning försämras om inte årsavgiften höjs. Har det blivit dyrare? Har något hänt som kräver underhåll?

Till sist kan man nämna att det är fullt möjligt att avgiften faktiskt måste höjas. I vår samfällighet kommer vi föreslå en avgiftshöjning på kommande årsmöte då den nuvarande avgiften bara nätt och jämt täcker löpande kostnader och inte längre en fondering för underhåll. Om man inte har en indexuppräknad avgift så får man räkna med att den måste höjas då och då....
 
Som sagt att få utesett en syssloman skall man nog se som en absolut sista möjlighet. Det kan bli oerhört dyrt.
 
  • Gilla
stenolof
  • Laddar…
Det är ju synd, en sådan skulle ju annars vara neutral i sitt handlande. Risken med den här typen av föreningar är annars att de styrs av en liten grupp engagerade personer, som i princip kan styra och ställa som de vill. Jag har upplevt fall då ordföranden lagt ut större jobb till släktingar, t ex den lukrativa snöplogningen och vägskötseln hamnade hos svågerns entreprenadföretag. Med påföljande kostnadsökningar förstås.
 
Du svarade aldrig på hur stor samfälligheten är?
Kanske 4000 per år är en helt rimlig summa, hos oss kostar det 8000 per år, på 35 fastigheter. Underhåll kostar, snöröjning kostar mer idag än för 20 år sen...osv.

Sen finns det inget hinder att du engagerar dig antar jag, jag tycker att folk ofta tycker saker men vill själv aldrig ställa upp och göra ett handtag... Kanske du borde erbjuda dig att handla upp snöröjningen nästa år? Då får du koll på läget, snacka med valberedningen om att du vill vara med.

Vägrar de så kan du börja vifta med anläggningsbeslutet och stadgarna, biter inte det är det bara att gå till länsstyrelsen.
 
Redigerat:
Jag bor permanent i fd. fritidshusområde. Min avgift är omkring 2600:- för 3 st GA. Väg som är ca 4500m lång, hälften oljegrus, hälften grus. Grönområde samt även rätt till bryggplats den sk. småbåtshamnen.ca 100st fastigheter ingår i samfälligheten.
Alla fastigheter betalar samma avgift oavsett om de bebos permanent eller bara på fritiden enligt debiteringslängd.
Håller för övrigt med plv, det är bara att engagera sig i föreningen, så har du möjlighet att medverka och påverka inom de ramar som anläggningsbeslutet omfattar.
 
Det kanske är en "normal" avgift vi har då, det är bara att den fördubblades efter att ha varit densamma i tjugo år som verkade lite omotiverat.
Att engagera sig i föreningen låter sig inte göra hur som helst. Det är styrelsen som sköterarbetet där, och de väljs på ett årsmöte av stämman. Styrelsen är de som formulerar och har tillgång till stadgarna, och är de som upphandlar avtal om t ex vägskötsel. För att kunna göra sånt krävs ett visst ekonomiskt och juridiskt kunnande, styrelsen kan hållas personligen ansvariga för felaktigheter.
Det är inte direkt så att det vimlar av kandidater till styrelsearbetet, medlemmarna får snarast vara tacksamma om sittande styrelse accepterar att sitta kvar.
 
Tja, visst kunnande behövs av naturliga skäl, men så länge man håller sig till vad stadgarna och anläggningsbeslutet säger så kommer man långt. Håller man sig till detta så är risken för någon typ av personligt ansvar skall komma ifråga väldigt liten. Som medlem måste du ju kunna få tillgång till stadgarna, annars kan du säkert få dessa från Lantmäteriet.
Själv har jag bara en gymnasial teknikerutbildning och har arbetat både som sekreterare och ordförande i vår samfällighet, så något "styrelseproffs" behöver man normalt inte vara. ( Numera tjänstgör jag bara i "vägbrigaden" som fyller potthålen på våra grusvägar. :))
Att öka avgiften för kommande underhåll är väl inte heller så dumt. Så länge det finns en underhållsplan är det inget problem att sätta av pengar till avgifter. ( jmf. med inre/yttre fond i en brf.)
 
tommib
Att höja en avgift som varit oförändrad i 20 år får nog närmast betraktas som normalt med tanke på inflation/prisutveckling.

Däremot låter det tveksamt att jobb går till ordförandes anhöriga. Har det gjorts en upphandling? Det kan man kräva att få veta. Vad gäller stadgarna har du som medlem rätt att få en kopia.
 
tommib skrev:
Att höja en avgift som varit oförändrad i 20 år får nog närmast betraktas som normalt med tanke på inflation/prisutveckling.

Fast en dubbling låter ju rätt saftigt ändå. Jag antar att förra årets avgift räckte till att bekosta allt förra året. Att det ett år senare behövs dubbelt så mycket pengar är ju lite märkligt.

TS: Du överdriver kraftigt kompetenskravet för att vara med i styrelsen. De flesta 'liknande' styrelser jag haft någon inblick i har saknat någon specifik juridisk eller ekonomisk kompetens. Ofta handlar det om folk som gillar att bestämma (lite småpåvar) som dras till styrelserna, åtminstone ordförandeposten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.