hej, har råkat ut för något undligt ifån kommunen jag bor på , har nu byggt ett Attefallshus här på tomten och anslutit till mitt egna avlop och vattnet inne i mitt hus sam jag tar varmvatten från min vvb inne i stora huset,
men i går så fick jag en faktura från kommunen på anslutnig avgift på vatten och avlopp på nästa 30000 kr är det rimligt, tycker att det är konstigt efter som allt går över min vattenmättaret.
så vitt jag vet så betalar jag ju redan för det vatten som jag änvänder , ska man överklaga på beslutet?
MVH en trött småbans pappa
 
Kommunen anser säkert det vara rimligt utifrån deras regelverk.
Ring till din kommun och hör hur dom motiverar avgiften och fakturan.
 
I vår kommun kallar de det "lägenhetsavgift".
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Då motiverar dom säkert avgiften med ökad belastning på VA-nätet.
 
R
Har du otur så får du även en lägenhetssavgift varje år för din attefallare, dvs. lite grädde på moset.

"Komplementsbostaden räknas som en lägenhet/bostad ur VA-synpunkt om det finns kök/pentry och toalett.
Om komplementbostaden räknas som en egen lägenhet/bostad tillkommer en lägenhetsavgift enligt VA-taxan.

Anläggningsavgift är en engångsavgift för inkoppling till kommunalt VA. Avgiften beräknas på antal lägenheter/bostäder, tomtyta och vilka vattentjänster fastigheten har möjlighet att ansluta till.

Brukningsavgift är en årlig avgift som är uppbyggd av en fast och en rörlig avgift. Den fasta avgiften varierar beroende på vilka vattentjänster fastigheten är ansluten till. Den rörliga avgiften baseras på vattenförbrukningen. I Ekerö kommun tillkommer även en lägenhetsavgift. Det är en fast årlig avgift som tillkommer per lägenhet, bostad eller lägenhetsekvivalent (varje påbörjad 150 m2 BTA)."
 
Claes Sörmland
Du betalar en lägenhetsavgift per bostad. Har du nu byggt en till bostad (dvs attefallaren har badrum, toa och kök/pentry) så anses du har mer nytta av den gemensamma VA-anläggningen. Då får du betala för det eftersom lagen kräver att avgifterna ska fördelas rättvist.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
I vår kommun kallar de det "lägenhetsavgift".
så var det. men konstigt tycker jag efter som det är en kompletering bodstad till mitt hus. hur dom nu kan få det till en lägenhet , blir bara trött
 
Jag tycker också det känns konstigt och sura pengar om man bygger en gäststuga som kanske nyttjas någon natt om året.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker också det känns konstigt och sura pengar om man bygger en gäststuga som kanske nyttjas någon natt om året.
Men hur vet kommunen hur mycket huset används. Kan ju lika gärna vara en ungdomsbostad eller seniorboende.
 
R
R RoBo skrev:
Men hur vet kommunen hur mycket huset används. Kan ju lika gärna vara en ungdomsbostad eller seniorboende.
Spelar ingen roll då det är en kompletteringsbostad.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Intressant, om jag har 10barn som bor i samma hus som mig är det okej. Men om jag bygger en attefallare till tonåringen då ska jag betala mer? :thinking:
 
  • Gilla
Rigor
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant, om jag har 10barn som bor i samma hus som mig är det okej. Men om jag bygger en attefallare till tonåringen då ska jag betala mer? :thinking:
Jäpp, samma sak med hyreshus mm.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Har du verkligen både pentry och toalett i Attefallaren? "Bostadslägenhet" räknas det ofta som ifall man har bägge. När man ansöker om bygglov så blir det ofta enklast att ange "komplementbyggnad" och inte "komplementbostad". Vad reglerna säger vid uthyrning ifall hyresgästen vill skriva sig där vet jag inte om det ej är en registrerad "bostad" dock. En idé kanske är att revidera bygglovet så att det inte handlar om en "komplementbostad". Man kan förbereda för pentry, och sätta in en trinett efter slutbesiktning som kanske även lätt kan plockas bort. Fick faktiskt tipset av egna kommunen när jag inte ville ha "lägenhet" av annan anledning =)
 
Hur är det då om man bygger attefallaren som en utbyggnad av bostaden i det befintliga huset?
Samma regler borde väl gälla?
 
Claes Sörmland
Du betalar lägenhetsavgift för varje bostad på fastigheten, det har inget att göra med om den ligger i ett separat attefallshus eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.