Vi bor i ett enplanshus på 120 kvm där krypgrunden är murad direkt på berg och bjälklaget är i lättbetong (d.v.s. taket i krypgrunden är Siporex). Vi har inga fuktproblem i dagsläget.

Vi ska nu bygga ut huset med ca 30 kvm och tillbyggnaden kommer också muras direkt på berg men stommen kommer vara av trä (d.v.s. blindbotten i trä). Berget sluttar dessutom ganska mycket där tillbyggnaden ska vara och vid bortre väggen kommer grunden vara ca 2 m hög och således kommer det vara ganska stor volym i grunden. Vi tänkte ha en dörr utifrån in hit och utnyttja området för förvaring av t.ex. cyklar och dylikt.

Vi funderar nu på vilken ventilationslösning vi ska välja för detta område. Ha "klassisk" ventilation med bara ventilationsöppningar eller bygga tätt och ha någon typ av avfuktare? Ifall det senare, hur löser man då övergången mot nuvarande krypgrund som har öppen ventilering?

Någon som har några rekommendationer? Magkänslan säger att det är overkill att ta till aktiv avfuktning innan man sett om det är några problem, men å andra sidan har jag sett att flera husleverantörer kör avfuktning på nybyggen.
 
Berget lär ju inte vara speciellt fuktigt så jag tror du klarar dig med klassiska ventiler i grunden. Börja med det och håll koll på luftfuktighet under första året så märker ni snabbt. Jag har liknande lösning på delar av mitt hus och har frisk å fräsch källare/grund.
 
Jo, jag är nog också inne på att börja så och sedan ta till större åtgärder om det är väldigt fuktigt.

Det stämmer att det inte kommer så mycket tillskott från markfukt från berg. Däremot har berget en avkylande effekt vilket gör att fuktproblem orsakad av fuktig uteluft under sommaren kan förvärras.
 
Med vanliga ventilgaller, kanske 1 per sida tror inte jag fuktig luft på sommaren blir ett problem då ni har hög takhöjd och stora volymer under. Däremot, se till att isolera golvbjälklaget deluxmycket då berget kyler golvet ,
 
Berg släpper inte igenom speciellt mycket fukt men har å andra sidan egenskaper som att vara svårt att värma upp.

Du ska ta det i den ordning du finner lämpligt men jag vill uppmärksamma dig på att många problem i grunder beror på att varm luft kommer in i kallt utrymme, kyls och fäller ut kondens.

Ju högre lufttemperatur desto mer vatten orkar en kubikmeter luft bära. Det finns enkla tabeller som visar hur mycket luft vid olika temperatur orkar bära. Anges ofta i gram per kubikmeter luft vid angiven temperatur.

Nu finns det säkert stora variationer men i några grunder jag som amatör krupit i så har det knappt i slutet på sommaren uppnått 10 grader. Jämför man det med uteluft kan vara 20-25 grader så blir det ett antal gram vatten när fuktig varm uteluft kyls ner.

Gram kan tyckas lite men luftflöden blir fort stora volymer kanske rör sig dygnet runt.

Mitt förslag är att du läser in dig på detaljer så du tar ett medvetet beslut. Jag förmedlar som glad amatör lite tankar du kan ta med på vägen. - Även om du isolerar trossbotten rejält så är det grundens relativa fuktighet som avgör om du riskerar att få problem. Alternativet är en fukttät trossbotten och det är nog en utmaning.

Vissa isolerar marken för att på så sätt minska avkylningen. Det ersätter naturligtvis inte husets isolering men minskar avkylningen.

Det finns rätt många goda råd att på få kring detta och mitt goda råd är inte hur du tekniskt ska lösa detta utan att du läser in dig och tar ett medvetet beslut. Oberoende vilken lösning du väljer är tex några trådlösa givare som mäter fukt och relativ fuktighet en investering värd att överväga. Jag har oregons givare och är nöjd. De givarna rapporterar till ett datasystem men jag har sett att Oregon har en klimatstation med ett antal trådlösa givare.

Med några givare utplacerade och en display i bostaden får du information om hur grunden mår. Detta oberoende om du kör med ventiler, installerar avfuktare etc. Det blir en extra övervakning där du ser om nått gått sönder så att värdena skenar åt fel håll.


Det finns mycket skrivet kring hus där det sätts in avfuktare i nybyggnation.

Min reflektion är väl om konstruktionen är rätt då ett hus helst ska finnas kvar om +100 år.
 
  • Gilla
Zusgazah
  • Laddar…
Tack för utförligt svar! Har redan fuktmätare kopplat till Telldus så de ska definitivt vara där för att övervaka:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.