Bor i ett hus byggt 1955 med krypgrund. Ytan är ca 75 kvm uppdelat på två fack, ingen markplast finns utlagd. Fuktigheten är just nu väldigt hög, för närvarande 92%. Både Ocab och Anticimex har inspekterat grunden och ser ingen mögelpåväxt på trossbotten men fukten är ju för hög.
Det finns en dålig lukt i huset som vi misstänker kommer från grunden och vi ska först och främst lägga ut plast på marken. Efter det skulle jag vilja sätta dit en avfuktare för att råda bot på fukten men även för att få bort lukten. Jag funderar då på en Acetec PD150(http://www.luftbutiken.se/krypgrundsavfuktare/3747-acetec-pd-150.html) eftersom den verkar ha en enkel installation samt att den även skapar ett undertryck i grunden vilket borde göra att lukten inte stiger upp till huset.

Tänker jag rätt eller är en kondesavfuktare bättre?
 
Nej, jag tycker att du tänker rätt - sorptionsavfuktare funkar ofta bättre vid lägre temperaturer och brukar mekaniskt sett hålla längre, enklare konstruktion och ingen gas som kan börja läcka efter några år.
 
Vi har en PD-150 som alltid är igång. Den för en del oväsen. Det hörs genom trossbotten så tänk på placeringen. Funkar väldigt bra än så länge. Filterbyte och rengöring var 6e månad.

Instämmer även med inlägget ovan. En kondensavfuktare klarar inte låga temperaturer. Dessutom måste någon typ av bortforsling ordnas för kondensvattnet.
 
Redigerat:
Tack för råden. Placeringen kommer förmodligen bli i ena hörnet av köket, på andra änden huset från sovrum och vardagsrum. Är installationen svår att göra själv? Det verkar väldigt enkelt när man läser om det i alla fall.
 
Det enda jobbiga är väl att få utblåset genom husgrunden. Har du någon ventil i närheten så underlättar det väldigt. Eftersom du har två fack så ska du väl ha spirorör från avfuktare n till det "bortre" facket. I övrigt är PD-150 en enkel maskin. Filterbyte & rengöring är gjort på 10min.
 
Har en pd-250 som gått i 3 år nu. Fungerar perfekt. Rekomenderar http://www.lfs-web.se/ för köp och support. De är grymma och vet vad de gör.
 
Vi har gjort precis den installation du funderar på. Fungerar jättebra! Vi gjorde även ett tillägg och sätte in en luftrenare i krypgrunden. Kanske hängsle och livrem, men när det gäller "elak lukt" gör man nästan vad som helst för att avgjälpa problemet...
 
Börja med att kontrollera och åtgärda bakomliggande problem. Ta till avfuktaren när andra alternativ och åtgärder redan är genomförda.
Avfuktare är som en Alvedon.........tar bort smärtan men inte orsaken till den.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Vi har nu installerat en Acetec PD-150 och den har tuffat på i några dagar nu. Fukten är nu nere i 61% i avfuktaren och 71% på en annan fuktmätare en bit bort. Enligt installatören så ska det ta några veckor för den att torka ur allting. Än så länge är vi nöjda och det ska bli intressant att se om den unkna lukten inomhus försvinner.
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Hur har det fungerat med avfuktaren. Försvinner lukt också? VH
 
Jag skulle sätta en avfuktare i en krypgrund som den absolut sista desperata åtgärdenoch definitivt inte i förebyggande syfte.
Om huset är byggt för 62 år sen och det inte har vuxit någon mögel under de här åren då är risken mindre än minimal att det ska växa mögel i framtiden, trots 92 % fuktighet.
Om det inte finns någon mögel i krypgrunden då kan inte lukten vara orsakad av den heller. Troligvis lukten beror på dålig ventilation i huset. Heller satsa pengarna på ett FTX system än en avfuktare i krypgrunden.
Att skapa undertryck i krypgrunden är inte så bra ide så länge grunden inte är en varmgrund. Eftersom varm fuktigluft dras ner till grunden som ger kondens och fuktskador.
 
Oj, såg inte att inlägget var ett par gammal :)
 
I huset är det trägolv och jag har nog genomsläpp från grunden upp i huset som det ser ut nu. 20-talshus.
Tror du det kan bli problem att jag drar ner varm luft i grunden och orsakar ett problem? Även om sorptionsavfuktaren står på högsta läget (högsta radonläget).
 
Ja, det är dålig ventilation. Ska göra ngt åt det nu i sommar.
 
Kommer du åt och kan isolera grunden underifrån? Då går det att täta från stigande lukt och stoppar värmetillförsel uppifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.