Hej!
Funderar på två lösningar för att avfukta källare/tvättstuga.
I ena fallet sätter jag en avfuktare i tvättstugan som har kapacitet nog att även avfukta källarens övriga rum.(kommer övriga rum verkligen att avfuktas då? avfuktaren stannar ju när tvättstugan är avfuktad,övriga rums fukthalt känner väl inte avfuktaren av?)
http://luftmiljobutiken.se/lego.php?name=Luftmiljo&pa=showpage&pid=49&group=25

I andra fallet sätter jag en givare i tvättstugan och själva avfuktaren i ett annat rum.
Tanken är att avfuktaren torkar luften i hela källaren ända tills tvättstugan är torr, på så vis blir hela källaren torr.(kan det ta väldigt lång tid för tvätten att torka?,kommer avluftaren att gå konstant?)
http://luftmiljobutiken.se/lego.php?name=Luftmiljo&pa=showpage&pid=70&group=38

Hoppas ni förstår mina tankar/frågor.

mvh Simon
Skickar med två ritningar ,
röd fyrkant=avfuktare
blå mindre fyrkant=givare
 
  • TVÄTTSTUGA 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • TVÄTTSTUGA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har vår i tvättstugan, och där är tilluften stängd.
Hänger ni tvätt för torkning, så är det ju där mest fukt tillförs.
 
ok.Tack för svaret
Har ni källare med?
Blir luftfuktigheten bättre i hela källaren?

Tanken är att välja en avfuktare med kapacitet för hela källaren, att tvätten blir torr är ju prio ett.
Men sen vill jag att hela källaren skall avfuktas, annars kan man välja en mindre som bara tar hand om tvätten.
Hur skall man då placera avfuktaren så att både tvätt och källare blir avfuktat?

Eller tänker jag fel?

//Simon
 
Avfuktare är bäst till fukten du tillför.,typ tvätt och dusch. Avfuktar du andra utrymmen kommer du komma till en punkt när fuktvandringen genom väggar osv kommer att öka
 
templar skrev:
ok.Tack för svaret
Har ni källare med?
Blir luftfuktigheten bättre i hela källaren?

Tanken är att välja en avfuktare med kapacitet för hela källaren, att tvätten blir torr är ju prio ett.
Men sen vill jag att hela källaren skall avfuktas, annars kan man välja en mindre som bara tar hand om tvätten.
Hur skall man då placera avfuktaren så att både tvätt och källare blir avfuktat?

Eller tänker jag fel?

//Simon
Ja, vi har källare också. Ytan som avfuktaren jobbar på är cirka 60 m².
Klimatet i hela huset blir bättre, men självfallet påtagligt i källaren.
Vår tork står som sagt i tvättstugan. Sedan är det öppet in till de övriga utrymmena. Där finns också tilluft.
Vi har den minsta torken av märket Appliance. Kostade under 1 000 kr.
Den fixar ändå galant 5-6 maskiner med tvätt torr över natten.
Vår står normalt inställd på 65% relativ fuktighet. Under det är det inte ekonomiskt försvarbart att torka (har jag fått lära mig).

Sedan går den ju olika mycket beroende på luftfuktigheten ute. Som mest i augusti-oktober. Nu under vintern (då luftfuktigheten ju är så låg ute) kan man ofta hänga lite tvätt utan att den reagerar.
 
Slaskman!
Kan du utveckla det du skrev lite mer.
Menar du att det kan vara dåligt att avfukta en källare med mer risk för mögel/fuktskador?
 
Kanske inte att den blir fuktigare men du ökar definitivt fuktvandrinen utifrån och du avfuktar till ingen nytta.Du tar hand om fukt du annars inte haft Däremot för att fånga fukt skapad i källare från tvätt och dusch utandningsluft osv är det jättebra med avfuktare.
Detta är inga egna teorier utan fick det förklarat på detta viset av en byggingejör.
 
Ok Jag kan se vad du menar, frågan är väl då om det är skadligt för huset, att fuktvandringen gör att syll och väggar tillslut blir skadade.
Eller om det bara är onödigt, dvs att det kostar pengar att låta avfukta en källare på det viset.
Tanken att det skall bli billigare att värma upp torrare luft kanske inte stämmer då om avfuktaren får gå konstant och förbruka energi för att ta hand om fuktvandringen genom vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.