Är det inte ett fel sätt att bygga husgrund om man ska ha avfuktare i krypgrunden för att slippa eventuella mögel- och fuktproblemen ? :-/
Stenkross och sedan platta på mark känns ett mer naturligt sätt att bygga husgrund ! :cool:
 
Att bygga på ett sådant sätt att man måste lita till att apparater ständigt fungerar om man inte vill få allvarliga konsekvenser är inget att eftersträva.
Det bästa är ju att ha lösningar som fungerar utan ström, maskiner och mackapärer.
Ju mindre saker som skall underhållas och kontrolleras desto större säkerhet.
 
Spännande, ska det gå igång ännu en platta på mark eller torpargrund diskussion.
Om torpargrunden krånglar installerar man avfuktare.
Om platta på mark krånglar så ..................?
 
Stomp skrev:
Spännande, ska det gå igång ännu en platta på mark eller torpargrund diskussion.
Jag tänkte kanske mer generellt.

Tex att bygga avlopp som kräver pumpning är ju sämre att göra än att försöka få självfall.


Det finns ju bra, mindre bra och dåliga lösningar på det mesta.
 
Spännande, ska det gå igång ännu en platta på mark eller torpargrund diskussion.
Om torpargrunden krånglar installerar man avfuktare.
Om platta på mark krånglar så ..................?


Kollar dräneringen kanske??? Beror väl på vad du menar med att plattan ”krånglar”.  

Vad jag tror Stomp menar är; om man upptäcker för hög fuktighet i torpargrund så kan man "enkelt" åtgärda det med avfuktare.
Märker man t.ex. spricker i plattan så blir det mer av ett projekt med en gång...
 
pete_01 skrev:
Är det inte ett fel sätt att bygga husgrund om man ska ha avfuktare i krypgrunden för att slippa eventuella mögel- och fuktproblemen ?  :-/
Stenkross och sedan platta på mark känns ett mer naturligt sätt att bygga husgrund !  :cool:
Ett bra grundläggningssystem är Platta på mark med Legaletts golvärme.
 
Tosca skrev:
Så om du ska köpa en bil så väljer du den bilen som inte fungerar som den ska utan en extra "manick" ditmonterad i efterhand.
Du menar sånt som tex airbag, bältessträckare, bromsservo, osv. Saker som inte fanns på en bil när den uppfanns, men som tillkommit under bilens utveckling.

På samma sätt har utvecklingen av krypgrunden gjort att man installerar avfuktare, liksom att en modern platta kräver golvvärme för att anses säker.

Vad gör du den dagen då golvvärmen slutar fungera pga trasiga slingor. Jag bytar min avfuktare när den inte fungerar längre, till enkostnad av 5000:- och 20 minuters arbete. Undras vad det kostar dig att bila upp golvet och dra nya slingor, och hur lång tid det tar.
 
Som man känner sig själv, känner man andra heter ju utrycket, och det bevisar du med ditt förra inlägg.

Att man bara väljer ta till sig viss fakta. För om du inte visste att det krävs fungerande golvvärme i plattan för den ska anses säker, har du verkligen valt bort en ytterst viktig information. Lite synd att man anser sig sitta inne med sanningar trots att man bara tydligen känner till halva!!

Läs på statens provningsanstalts hemsida, så ser du att den enda grundkonstruktion som anses helt säker är krypgrund med avfuktare. Platta anses också som säker konstruktion men det krävs bla fungerande golvvärme, dock blir den aldrig lika säker som föregåend grund! Det är fakta från ett oberoende institut!

Sen angående golvvärmens livslängd. Har du kollat upp hur lång garanti du har på dina slingor? Om tillverkaren uppger en livslängd på 40-50 år (det gör de, jag vet) så anser jag att man kan ge mer än 2 års garanit, eller???
 
Strixx skrev:
Hmmm... Antar att du förvarar din mat i jordkällare, och endast värmer huset med kaminer...
Konstigt nickname du valt föresten, för inte vågar väl du sätta dig i en bil, som till högsta grad är beroende av "ström, maskiner och mackapärer" för att inte vara en ren livsfara. Att sitta i ett flygplan måste likaså vara heltotänkbart för dig...  :surprised:
Man kan ju läsa inlägg som fan läser bibeln......det är ju upp till var och en.

Jag bara undrar hur många med avfuktare i krypgrunden som kollar regelbundet att den fungerar..............och som kryper in och inspekterar varje år..................
Om alla krypgrundsägare vore så nitiska så hade angreppen på de äldre krypgrunderna aldrig hunnit bli så allvarliga.

Ett kylskåp kan gå sönder, du märker det direkt, du ser konsekvensen direkt och du åtgärdar.
En avfuktare kan stå trasig i en krypgrund i mååååånga år innan vissa reagerar.
 
Platta med underliggande isolering är en bra konstruktion från fuktteknisk synpunkt.

Vill man helt undvika risken för mögelskador ... att avfukta luften i grunden. Då måste man stänga alla ventilationsöppningar och placera en avfuktare i grunden. Den ställs in för att hålla RF under ett kritiskt värde t ex 70 %.
"Bra konstruktion" vs "Helt undvika risken" ...

Jag tycker Helt viner över Bra, men det är ju bara jag som läser biblen eller vad det var... Du kanske väger orden annorlunda.. :p
 
Ja o hade nu krypgrund med eller utan avfuktare vatt så dåliga som vissa vill ha det till hade man inte sålt dessa idag va.. Tror dom blivit granskade och utdömda för länge sedan om det är så farligt med krypgrund. Saker o ting förändras och förbättras.. både konstruktion och material och uppbyggnad..
Alla som aldrig haft eller inte har krypgrund säger såklart att deras platta är bäst och vice versa,,... man hör lika mycket dåligt om platta som krypgrund..

Förstå att detta finns i 3485 trådar som alla startades för inte så länge sen.. vad är sökfunktion igentligen?

Flygande matta e ändå bäst.
 
Det var väl det här jag hade på känn. Lite missnöjd fortfarande då det bara finns ett citat/länk till SP  :)
Så kom igen, på varandra bara, gärna med länkar till olika oberoende institut.

Jag kommer själv bygga med krypgrund men skulle om jag haft råd byggt platta på mark men inte pga av att jag är orolig för fuktskador utan att jag tycker golvvärme verkar skönt
 
Stomp skrev:
Jag kommer själv bygga med krypgrund men skulle om jag haft råd byggt platta på mark men inte pga av att jag är orolig för fuktskador utan att jag tycker golvvärme verkar skönt
Varför vill du inte ha glovvärme om du har krypgrund?

/Abbe_
 
  • BH_Mayia_mtt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Älvsbyhus är inte kända för sin digra tillvalslista ;D
Dock tycker jag detta är ett mindre avkall mot vad stora lån skulle innebära om jag byggde med någon annan.
 
Tosca skrev:
Eftersom ordet ”mögelskador” överhuvudtaget inte nämns i samband med platta med underliggande isolering
Så du menar att du helt har missat vilka otroliga problem platta på mark har orsakat i äldre hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.