Funderar på att skaffa en avfuktare och sätta i garaget istället för de torrbollar som jag använder idag. Är detta någon nytta eller blir det bara en energitjuv?
I garaget finns verktyg, maskiner och liknande som jag vill förhindra att det rostar. Sedan naturligtvis hade det varit bra att sänka luftfuktigheten för virket. (Är än så länge för blygsam för att kalla garaget min snickarverkstad...)
Garaget är enbils som sitter ihop med huskroppen samt ett rum (sovrum) ovanpå om det spelar någon roll. Bilen har permanent blivit förvisad till uppfarten.
 
Det gör du helt rätt i tycker jag.
 
Jag har börjat fundera på precis samma sak.
Har tidigare förvarat de känsligare handverktygen inne i huset (hade länge några hyvlar i ett vitrinskåp i vardagsrummet :) ) men nu har det mesta förpassats till garaget. Jag har nyligen även skaffat en gjutjärnsbandsåg som jag gärna vill ta väl hand om.

Vilken nivå bör man hålla luftfuktigheten på för att det inte ska vara ett för stort problem.
Är inte risken att avfuktaren kommer gå på knäna under hösten om man inte har ett välisolerat garage?
 
Några idéer på avfuktare som inte får problem med slipdamm mm, för även med spånsug med kassettfilter, dammsugare med fin filter och cyklon, samt luftrenare i taket, så blir det dammigt...
 
Kan rekommendera woods. Jag har en ds28 i tvättstugan/källaren den har ett rätt bra nät/filter som sätts igen med damm bara att rens ibland. Borde funka i damm också om man bara rensar oftare.
 
Hur varmt har du i garaget? Det påverkar val av typ av avfuktare.
 
Tänkte försöka hålla 10 grader.
 
Då lär du behöva titta på sorptionsavfuktare då kondensavfuktare fungerar begränsat bra när du kommer ner så långt i temperatur. Min gissning är att du får en energitjuv om du sätter dit en billig kondensavfuktare. Troligtvis kan du till och med räkna hem serptionsavfuktaren på några år.
 
Får jag komma med ett tråkigt alternativ, en hemmagjord torrboll.
102476-tips_torkbjorn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ta en hink, ställ ett durkslag ovanpå, och fyll durkslaget med kalciumklorid.
Bra mycket effektivare än de små torrbollarna som man kan köpa i affären, och en 25 kilos säck med kalciumklorid som kostar 120 kr kommer räcka i flera år.
 
  • Gilla
mrpeterteter och 1 till
  • Laddar…
phl skrev:
Då lär du behöva titta på sorptionsavfuktare då kondensavfuktare fungerar begränsat bra när du kommer ner så långt i temperatur. Min gissning är att du får en energitjuv om du sätter dit en billig kondensavfuktare. Troligtvis kan du till och med räkna hem serptionsavfuktaren på några år.
Jag är inte helt säker på det. Vid 90% luftfuktighet o 10grader var kondensavfuktare mkt energieffektivare än sorptionsavfuktare i Energimyndighetens test. Tyvärr testade de inte samma sak vid lägre luftfuktighet o samma temperatur.
 
Vad siktar man mot för RF i garaget? Precis tillräcklgit för att hålla sig under risken för mögel?
 
phl skrev:
Vad siktar man mot för RF i garaget? Precis tillräcklgit för att hålla sig under risken för mögel?
Skulle tro att ca 50% kan vara rimligt om det ska vara snickeri
 
  • Gilla
mrpeterteter
  • Laddar…
Ca 50 % skulle jag också tro på .
För att förhindra rostskador ska man hålla sej under 55% RF, för att förhindra mögel ska man ligga under 70%RF har jag ett minne av.
En kondensavfuktare bidrar med litet extra värme och har lägre driftskostnad samt lägre inköpspris jämfört med sorptionsvafuktare. Dom moderna kondens stängs av vid +5grader för att inte frysa sönder. Under 0 grader är så gott som all fukt omvandlat till rimfrost så inte ens sorptionsavfuktare kan dammsuga bort den :).
gaia
 
Jag håller med om att det kan vara en bra ide. Jag har en Woods DS40 som har stått och gått i garaget (egentligen snickeri, förråd, tillfällig tvättstuga) i snart två år och det har fungerat bra. Jag tycker det har blivit en klar förbättring med avseende på rostande verktyg (d.v.s. det har slutat rosta). Jag var lite betänksam när det gäller dammet men det har inte varit några problem hittills. Nu har det inte snickrats så mycket under denna tiden och dessutom så står avfuktarren i den halvan som inte utgör snickeri så den har inte hårdtestats med avseeende på detta.

Jag har också en Woods DS28 som jag köpte något senare. Denna tänkte jag ställa i den blivande tvättstugan men eftersom den verkar ha ett bättre utbytbart dammfilter är det möjligt att det blir denna som sedan hamnar i snickeriet. Å andra sidan så har DS40 större kapacitet så den skulle väl passa bättre i det större utrymmet i garaget.

När jag köpte mina så var det Hornbach som hade bästa priset efter vad jag kunde hitta.
 
Hmm konstigt; jag har oftast 10-12' i garaget över vintern, ouppvärmt så länge det är plusgrader utomhus. Nu framåt hösten står garageporten ofta öppen till sent på kvällen, när luftfuktigheten är sån att det allting utomhus är sjöblött av kondens. Ändå har jag aldrig haft minsta problem med rostande prylar i garaget. Hur kan det komma sig? Det är förvisso skitdåliga garageportar som läcker en del, är det ventilationen som räddar mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.