Relativt nyligen införskaffade jag mig en avfuktare (Mitsubishi) som jag använder i tvättstugan resp. bastun (flyttar mellan rummen).

Tidigare ikväll bastade familjen på två vuxna och två barn. En hel del skvättande med vatten och avfuktaren visade 80% när vi var klara. Vi gick ut ur "sparummet" och jag öppnade dörren till bastun och lät avfuktaren jobba. Jag stängde även dörren efter mig in till sparummet.

Lite senare på kvällen gick jag ner för att tömma behållaren och såg då att det knappt fanns något vatten i behållaren.

Någon som förstår varför det blev så? Det var ju hög luftfuktighet. Har det något med den höga temperaturen i rummet att göra?

Tacksam för lite svar och visdom :)
 
Hur är volymförhållanden till sparummet och bastun?
Hur är normal ventilation utförd? (frånluft)
 
Bastun är husets torraste rum. Varm luft håller mycket mer fukt än kall luft. Vattenångan i luften kondenserar på kalla ytor, bilrutor, fönster etc. Det är därför det är viktigt att ventilera duschutrymmen väl. En 30 minuters dusch släpper ut i liter vatten i form av ånga.I otäta byggnader kan fukten tränga upp på vinden och kondensera på kallare ytor.
I ditt fall tror jag att den fuktiga luften sprider sig i huset och tas upp av rumsluften vilket är av godo när det är sällan. Vi har i allmänhet alldeles för torrt inomhus, speciellt på vintern. Det behövs mycket vattenånga för att höja rel fuktigheten i luft i bostad. En vnlig luftfuktare kan slänga ut kanske 1,5 till 2 liter/dygn utan att rf stiger speciellt mycket i ett rum. Jag har provat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.