Har en vanlig liten avfuktare med tank som jag vill ha att tömma sig genom avloppslang. Problemet är att även då jag satt dit slangen, väljer avfuktare att fylla tanken och när den är full stannar den. Vad kan jag göra för fel? Har inte sett någon knapp eller dylikt för att ställa om, brukar det finnas?
 
Vissa modeller kräver att man proppar utloppet mot tanken med en gummituta, då rinner det vidare mot slangen.
 
Välkommen till BG!

Eller så skall slangen tryckas på lite till. Kolla varifrån vattnet droppar ned i tanken. Finns även modeller där man skall plocka bort en propp, innan slangen sätts på.
 
Redigerat:
Fick du till det? Jag har också en som inte vill använda slang utan den fyller även tanken... En woods MRD10
 
holmberg87 skrev:
Fick du till det? Jag har också en som inte vill använda slang utan den fyller även tanken... En woods MRD10

använda slangen:
1.
Dra ur avfuktarens kontakt från
eluttaget och tag bort vattenbehållaren
för att komma åt dropptråget.

2.
Fäst slangkopplingen på avfuktarens
gänga och led slangen till ett avlopp.
Se till att slangen inte är högre upp än
själva dropptråget.

3.
Sätt tillbaka avfuktarens kontakt i
eluttaget.
 
Jag hade samma problem med min Woods MRD9. Slang satt på plats, men tanken fylldes.

Problemet är att röret som vattnet kommer ut i hade en liten klack (längs med). Detta gör att det kan läcka bakåt och fylla tråget, om inte slangen har lutning åt rätt håll.

Min lösning var att
- kapa av 3 cm av slangen
- sätta denna stump på 3 cm på ett förnicklat vattenledningsrör som var ca 5 cm.
- sätta denna konstruktion på utloppet. Den korta slangden och tyngden i röret gör att det lutar åt rätt håll och vattnet rinner ut
- Nu kan man sätta fast resterande slang i andra ändan av vattenledningsrörer...
 
thomas33 skrev:

använda slangen:
1.
Dra ur avfuktarens kontakt från
eluttaget och tag bort vattenbehållaren
för att komma åt dropptråget.

2.
Fäst slangkopplingen på avfuktarens
gänga och led slangen till ett avlopp.
Se till att slangen inte är högre upp än
själva dropptråget.

3.
Sätt tillbaka avfuktarens kontakt i
eluttaget.
Bara det att en Woods MRD10 så återmonteras vattenbehållaren och den fylls tråkigt nog efter att tag. Otäthet vid slangen ser det ut som
 
Peter 123 skrev:
Jag hade samma problem med min Woods MRD9. Slang satt på plats, men tanken fylldes.

Problemet är att röret som vattnet kommer ut i hade en liten klack (längs med). Detta gör att det kan läcka bakåt och fylla tråget, om inte slangen har lutning åt rätt håll.

Min lösning var att
- kapa av 3 cm av slangen
- sätta denna stump på 3 cm på ett förnicklat vattenledningsrör som var ca 5 cm.
- sätta denna konstruktion på utloppet. Den korta slangden och tyngden i röret gör att det lutar åt rätt håll och vattnet rinner ut
- Nu kan man sätta fast resterande slang i andra ändan av vattenledningsrörer...
Så du menar att det behövs något som tynger ned slangen litegrann. Får prova när den blir full =)
 
Båda mina måste luta "åt rätt håll" för att det ska rinna i slangen.
Naturligtvis så är det fall på golvet åt andra hållet så båda har en kloss under på ena sidan.

Protte
 
holmberg87 skrev:
Bara det att en Woods MRD10 så återmonteras vattenbehållaren och den fylls tråkigt nog efter att tag. Otäthet vid slangen ser det ut som
Den beskrivningen kommer från manualen till alla Woods MRD!
http://www.woods.se/wp-content/uploads/Manual-MRD-10.pdf
 
holmberg87 skrev:
Fick du till det? Jag har också en som inte vill använda slang utan den fyller även tanken... En woods MRD10
Problemet var att lutningen inte var tillräcklig. Nu verkar det funka. Tack för hjälp!
 
thomas33 skrev:
Den beskrivningen kommer från manualen till alla Woods MRD!
[länk]
Kan hända men den stämmer inte för MRD10 då den har en slang som man trär på ett rör.
Ingen slangkoppling tyvärr..
 
Christina Hagman skrev:
Problemet var att lutningen inte var tillräcklig. Nu verkar det funka. Tack för hjälp!
Haha var det så lätt. Kanske ska prova med att luta min litegranna också då.
 
Tänkte här dela med mig av några bilder på min avfuktare som visar hur du ansluter en slang till avfuktaren för att slippa tömma vattentanken. Jag har en Woods MRD20.

Vid hålet där slangen förs in så finns en svart pip med en liten lucka, piggen på luckan sitter längst ner. För piggen mot slangen, då öppnas luckan och slanganslutningen syns. Montera därefter slangen på slanganslutningen, lättast är att lägga avfuktaren på långsidan så ser du ordentligt och det underlättar.

Vattenbehållaren har ett lock, denna kan tas av och det ska du göra i och med att du nu har anslutit slangen istället. Om locket sitter på vattenbehållaren kan du inte sätta tillbaka den ordentligt, det tar stopp sista biten. Alltså du ska ta bort locket på vattenbehållaren, spara locket på bra plats där du kan hitta den igen.

Nu måste du montera dit vattenbehållaren, kom ihåg att den monteras nu utan locket! Du ska nu montera vattenbehållaren genom att vinkla den lite uppåt i bakre kant med handen för att få den att utan hinder passera slangen och dess anslutning, tryck till lite lätt så hamnar den på plats utan att du behöver tvinga den något. Monterar du inte vattenbehållaren kommer avfuktaren inte starta. Kan vara lite trix men det ska fungera utmärkt om du läst ovan instruktion.

Lycka till. (y):cool:
 
  • Detaljerad interiör av en Woods MRD20 avfuktare med fokus på slangsanslutningen markerad med en röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närkontakt av avfuktaren Woods MRD20 med en röd pil som visar var slangen ska anslutas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.