Hej.

Har ett hus på ca 140kvm med krypgrund.
Krypgrunden är likaså 140kvm med 4st pelare i mitten.
Höjden är ca 170cm, vilket gör att det nästan ser ut som en källare och man kan vandra fritt.
Grunden runt om består av lekablock och puts på utsidan.

Halva underlaget består av berg, resterande grus och jord.
Förra året las det plast på hela grunden av tidigare säljare.
Besiktat 2 gånger och inga noteringar gjordes mer än att man skulle hålla noggrann koll.
Ingen elak lukt eller liknande.

Har nu i dagarna mätt fuktigheten och den hamnar på 82%. Mätt precis under blindbotten, dvs ca 170cm från själva marken. Temp inne 12 grader, ute ca 18 grader.
Finner som tunt vitt mjöl på undersidan av blindbotten..

Hade tänkt göra något åt fuktigheten eftersom värdet är för mycket. Har läst runt och tittat på olika prisvärda lösningar.
Tittade på trygghetsvakten med värmeslingor men känner att driften blir för dyr då ja behöver 2st.

Har fastnat lite mer för woodys avfuktare. Verkar som de flesta är nöjd med denna samt att priset ligger från 3000 kr, vilket är bra.

Så har lite frågor som jag hoppas någon vänlig själ kan svara på.

- Om jag nu väljer avfuktare ska alla ventiler tätats igen har jag förstått? Men ska man inte ha någon ventlilation eller luftflöde? Risken är väll att det börjar lukta illa där inne?
Tänkte om man skulle sätta en paxfläkt i en av ventilerna som drar ut luft?

- Har idag plast på hela golvytan (grunden) men ska även väggarna kläs in i plast?

- Ska avfuktaren stå i mitten av krypgrunden i en bit upp? Har ju som sagt 170cm höjd.

Alla tips och förklaringar välkomnas...
 
Har ett fritidshus med en i jämförelse med din, liten krypgrund, 40 kvadrat. Hade när vi köpte huset problem med sommarkondens. Varm luft strömmande in genom ventilerna och kondenserade i den kalla krypgrunden. Jag täckte golvet med åldersbeständig plast och la på 50 mm cellplast för att göra utrymmet lite varmare. Sedan täppte jag igen all ventilation. Ingen avfuktare. Och vips så sänktes den relativa luftfuktigheten från mellan 75 och 95 procent till mellan 55 och max 75. Har också en kanalfläkt som drar ut luft då och då (går på timer). Funderar nu på att också isolera grundmurarna inifrån med 50 mm cellplast, fastlimmat på distanser för att skapa en luftspalt. Tilläggas ska är att jag bara har en mycket tunn isolering i bjälklaget vilket gör krypgrunden förhållandevis varm då luft från bostadsutrymmet kan ta sig ned. Nu kan jag stå ut med lite kallare golv eftersom de handlar om ett fritidshus. Men har man en krypgrund tror jag på modellen att fördela isoleringen, att isolera lite mer i "väggar" och "golv" och sedan ha lite mindre i bjälklaget. Då blir krypgrunden varmare och risken för mögel och fukt avsevärt mindre. Och man slipper avfuktare. Dessutom, cellplast är ju inte jättedyrt.
Lycka till.
 
Mallibou skrev:
Har ett fritidshus med en i jämförelse med din, liten krypgrund, 40 kvadrat. Hade när vi köpte huset problem med sommarkondens. Varm luft strömmande in genom ventilerna och kondenserade i den kalla krypgrunden. Jag täckte golvet med åldersbeständig plast och la på 50 mm cellplast för att göra utrymmet lite varmare. Sedan täppte jag igen all ventilation. Ingen avfuktare. Och vips så sänktes den relativa luftfuktigheten från mellan 75 och 95 procent till mellan 55 och max 75. Har också en kanalfläkt som drar ut luft då och då (går på timer). Funderar nu på att också isolera grundmurarna inifrån med 50 mm cellplast, fastlimmat på distanser för att skapa en luftspalt. Tilläggas ska är att jag bara har en mycket tunn isolering i bjälklaget vilket gör krypgrunden förhållandevis varm då luft från bostadsutrymmet kan ta sig ned. Nu kan jag stå ut med lite kallare golv eftersom de handlar om ett fritidshus. Men har man en krypgrund tror jag på modellen att fördela isoleringen, att isolera lite mer i "väggar" och "golv" och sedan ha lite mindre i bjälklaget. Då blir krypgrunden varmare och risken för mögel och fukt avsevärt mindre. Och man slipper avfuktare. Dessutom, cellplast är ju inte jättedyrt.
Lycka till.

Har funderat på liknande, men cellplast till marken för min del kostar ca 10.000 kr ex frakt. Då har jag även tittat på byggmax där priset är ca 49 kr för 0,7kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.