Hej allihopa!

Har en thermia ventec frånluftspanna där jag kan ställa när avfrostning ska ske (kan ställa den från 0 till -10 grader). De är alltså förångningstemperaturen jag kan ställa när den ska göra en avfrostning.
Vad är optimalt att ställa den på? 🤔

God fortsättning på er och tack på förhand 🙏
 
Hej! Den modellen är egentligen inte gjord för att arbeta med regelbunden avfrostning även om den kan hantera avfrostning. Har man en normal bostad kommer avluftstemperaturen alltid att ligga över 0 grader så att den inte frostar på. Kompressorn ger bara ca 2 kW. NIBE har motsvarande modeller och där startar den avfrostning när förångningstemperaturen fallit till -8 °C vilket jag kan tycka är väldigt lågt.
 
J Josth skrev:
Hej! Den modellen är egentligen inte gjord för att arbeta med regelbunden avfrostning även om den kan hantera avfrostning. Har man en normal bostad kommer avluftstemperaturen alltid att ligga över 0 grader så att den inte frostar på. Kompressorn ger bara ca 2 kW. NIBE har motsvarande modeller och där startar den avfrostning när förångningstemperaturen fallit till -8 °C vilket jag kan tycka är väldigt lågt.
Tack för svar!
Pratade med en montör på thermia, han sa att grundinställning var -2grader på avfrostning. Men de var inga problem att sänka till iaf minus 4/5 grader på förångningstemperaturen innan den avfrostar.
Har ställt den på minus 3 grader nu och har kunnat ställa ner fläkten en aning.
Vad tror du om de josth?
 
Tänk på att man förlorar värdefull gångtid för kompressorn när den stannar och avfrostar. Jag har tidigare försökt räkna en del på detta och kom fram till att man ser ut att förlora mer på mindre gångtid än man vinner på sparsam ventilation och låg förångningstemperatur vid ett par få minusgrader. Det är först med den "nya" kraftigare typen av frånluftsvärmepumpar som kyler avluften ner till ca -15 grader som man verkligen tjänar på det hela.
 
J Josth skrev:
Tänk på att man förlorar värdefull gångtid för kompressorn när den stannar och avfrostar. Jag har tidigare försökt räkna en del på detta och kom fram till att man ser ut att förlora mer på mindre gångtid än man vinner på sparsam ventilation och låg förångningstemperatur vid ett par få minusgrader. Det är först med den "nya" kraftigare typen av frånluftsvärmepumpar som kyler avluften ner till ca -15 grader som man verkligen tjänar på det hela.
Japp.
jag har tempen lite lägre ställd på pannan då jag har braskamin och eldar rätt mycket. Så de är endast när huset är som kallast som förångningstemperaturen går ner på minusgrader (cirka 1-2 minus). Har fläkten ställd på 75% (ska enligt ventilationsfirman som ställde in räcka med 50%).
NU när huset är varmt av eldning och av sol ligger förångaren på +1 grad 👍
 
J Josth skrev:
Tänk på att man förlorar värdefull gångtid för kompressorn när den stannar och avfrostar. Jag har tidigare försökt räkna en del på detta och kom fram till att man ser ut att förlora mer på mindre gångtid än man vinner på sparsam ventilation och låg förångningstemperatur vid ett par få minusgrader. Det är först med den "nya" kraftigare typen av frånluftsvärmepumpar som kyler avluften ner till ca -15 grader som man verkligen tjänar på det hela.
Nu har jag en annan fråga josth.
När min kompressor startar så tar de typ 10-15 minuter innan förågningstempersturen går ner. Ska de vara så?
Eller ska förågningstemperaturen gå ner direkt när kompressorn startar? 🤔
 
Det tar en liten stund för kompressorn att bygga upp trycket och temperaturgivaren och materialet där den är fäst att kylas ner. Och hela förångaren ska ju kylas ner.
 
J Josth skrev:
Det tar en liten stund för kompressorn att bygga upp trycket och temperaturgivaren och materialet där den är fäst att kylas ner. Och hela förångaren ska ju kylas ner.
Okej, så inga konstigheter då? 👍
För ibland tar de upp till 20-25minuter innan förångaren sjunker i temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.