Hej.

Vi har en frånluftsvärmepump Nibe Fighter 310p från år 2008. Under den senaste veckan så har jag sett två gånger att den mittersta lampan har lyst = avfrostning pågår. (Den kan ju även varit igång fler gånger när vi varit på jobbet). Denna lampa har ej lyst förut. Jag undrar nu om det kan vara något fel på värmepumpen?*

Jag har skrivit ner alla värden som står vid de olika siffrorna och det är följande:

01 50
02 34
03 00
04 24
05 24
06 08
07 02
08 35
09 --
10 34
11 01
12 01

Är värdena normala eller är det något som visar att det är fel?*

Jättetacksam för återkoppling.
Med vänlig hälsning
Josefina*
 
Alla värden är inte normala. De visar att kompressorn förmodligen inte fungerar alls som den ska. Man behöver verifiera om den startar eller inte. Den har en startfördröjning på ca 20 min men bläddrar man fram till kanal 14 och trycker på den vänstra knappen ska den starta direkt (men gör inte detta direkt efter kompressorn stannat eftersom den behöver tryckutjämna innan nästa start). När kompressorn börjar bli dålig kan förångningstemperaturen sjunka snabbt neråt -8 grader och den slår av för avfrostning. Viktigt att också kolla så att fläkten snurrar normalt. Känn med en bit hushållspapper att det är sug i frånluftsdonen och lyssna efter fläktljudet vid pannan.
 
Hej. Tack för ditt svar. Vilka av värdena är inte normala? Jag gjorde rent luftfiltret igår och imorse när jag tittade på värdena igen så hade 05:an sjunkit till 05 istället för 24 som den visade igår. Så visst verkar väl den vara normaltemp nu? Men är det även något av de andra värdena som är onormalt? Var hittar jag frånluftsdonen när jag ska känna med hushållspapper?
 
Hej igen. Under vinterhalvåret behöver kompressorn arbeta hela tiden och kanal 04 resp 05 ska konstant visa några plusgrader (från 01 till 09 beroende på fläktinställning). Om kompressorn fungerar ska kanal 08 normalt visa omkring 50 grader (kan variera ca 45-54 grader). När kanal 08 visar så lågt som 35 grader tyder det på att kompressorn inte arbetat på ganska lång tid och att den kan ha havererat. Att kanal 05 nu visar 5 grader visar att kompressorn fungerar för tillfället i alla fall. Värmekurva förskjutning +2 (Kanal 07) är aningen högt men det kanske behövs i ert hus. Kanal 12 som visar 01 anger att värmepumpen nyss startats om, annars brukar den visa värdet 50 efter ett tag.

Frånluftsdonen sitter normalt uppe i innertaket eller högt på väggen i kök, badrum, grovkök och klädkammare.
 
Hej. Tack för ditt svar! Jag har satt ett hushållspapper vid varje ventilationshål (frånluftsdon) i taken, och papperet sugs fast vid varje don, så det verkar fungera iallafall.

På kvällen så visade 05:an igen 23 grader så det verkar vara något fel där. Vet ej vad det kan bero på...

Jag skrev nog fel vid värmekurva förskjutning för den ligger på -2, inte +2.
 
Hej. Bra då fungerar ventilationen/fläkten. Om ingen annan värmekälla finns och används i huset såsom braskamin eller luftluftvärmepump eller annat så ska kompressorn gå hela tiden. Kompressorns normala stopptemperatur är 54 grader på kanal 08. Försök läsa av värdet på kanal 04 förångningstemperatur ofta och se om det sjunker från plusgrader ner mot -8 grader när kompressorn fortfarande går. Då stannar kompressorn för avfrostning och det tyder på något fel i kylkretsen såsom fel på expansionsventilen eller utsliten kompressor.
 
Tack snälla för all hjälp. Vi har bokat tid med en firma som kommer på måndag. Jag ska be honom att kolla på de saker som du nämner ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.