Senast jag bytte kyl/frys var i samband med att den gamla slutade fungera och därmed blev inköpet av en ny akut och
mindre genomtänkt.
I efterhand visade det sig att nyinköpet, till skillnad från mina tidigare, bara hade en kompressor som används av både kyl och frys.
Tidigare har jag i samband med avfrostning av frysen låtit kylen vara igång, men det går ju inte med nya.
Normalt brukar jag avfrosta på vintern och då är det enkelt att bara passa på när det är kallt ute och förvara innehållet i kylen på balkongen, men det fungerar ju inte så här års.
När det gäller innehållet i frysen har jag en metod som fungerar året om, men jag funderar på hur man bäst förvarar innehållet i kylen under avfrostningen av frysen.
Det lutar åt att helt enkelt samla innehållet i kylen där den är som kallast, komplettera med kylklampar och kanske några PET-flaskor med fruset vatten och sedan låta bli att öppna dörren till kylen under avfrostningen.
Eftersom det är första gången den nya frysen avfrostas är jag lite osäker på hur lång tid det tar.
Eftersom kylen aldrig varit avstängd vet jag inte heller hur fort temperaturen stiger.

Är det någon som har ett bättre förslag hur man förvarar innehållet i kylen under avfrostningen när det sommarväder ute?
 
När man kommer med sådana frågor så kan det vara bra att ange vad det är för kyl/frys - märke och modellnummer...

Skulle nog säga att det idag är svårt att hitta 2-kompressor kyl/frys-skåp - nästan alla dagens kör med enkelkompressor - däremot är frysdelen ofta av självavfrostande typ och man behöver inte avfrosta dessa alls (så länge det inte krånglar vill säga...) - men också variant med kylslingor i våningsplan på frysdelen och man låter en del av rören från frysdelen också sträcka upp sig i bakplan på kylskåpet och frysen blir så kall som den blir utan termostatstyrning när man ställer kylnivån i kylskåpsdelens termostat...

Har du rörslingor i våningshyllorna i frysen så är det en modell som behöver frostas av manuellt, finns det inte något sådant utan det är fläktar och hål upptagna i fryslådorna för att luft skall kunna cirkulera så är det av självavfrostande modell.
 
Det låter som en bra plan tycker jag, du har knappast något annat lika välisolerat kylutrymme tillgängligt.

Om frysen är av självavfrostande sort så får du vara beredd på att avfrostningen kan ta minst ett dygn. Det kan komma rätt stora mängder vatten (på vår handlar det om ca 1,5 liter) så jag brukar dra fram frysskåpet så man kommer åt att ställa en stor kastrull där smältvattnet kommer ner i sin slang till skålen ovanför kompressorn.

Avfrostningen kan påskyndas med en bordsfläkt som blåser in i frysutrymmet, kolla upp så du inte riskerar vattenskador.
 
Kylklampar och inte öppna kylskåpet under avfrostningen låter utmärkt. Det är ju inte så att maten genast blir dålig om temperaturen stiger. Men med några isblock har man garderat sig.

Jag inbillar mig att kombinerade skåp med separata kompressorer för kyl och frys tillhör det förflutna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.