Hej,
Jag märkte att det var kallare än vanligt inomhus idag och kollade värmepumpen. Inga felmeddelanden men ett tjockt istäcke bakom. Ska jag frosta av den manuellt för hjälpa till?
 
  • Värmepump utomhus täckt av ett tjockt lager is och snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump utomhus täckt med ett tjockt lager av is och snö i ett vinterlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isen måste bort hursomhelst men frågan är om växelventilen fungerar som ska växla flödet vid avfrostning?
 
J Jeppson skrev:
Isen måste bort hursomhelst men frågan är om växelventilen fungerar som ska växla flödet vid avfrostning?
hur kollar jag det? (Är ny på det här)
Den har funkar fram tills inatt tror jag.
 
Det brukar sitta en 4 vägs växelventil som växlar att vända så att varma vattnet ska avfrosta ute delen.

Antingen sitter det en givare eller ett tidur som ska sköta detta, det bör framgå i manualen.

Kanske behöver kontakta VP firma för felsökning?
 
Beror på vad för VP du har , framgår inte , dom flesta har en 4-vägsventil i utedelen som vänder gasen så det värms för avfrostning, brukar höras som ett stort klick och ett väsande när den växlar och fläkten stannar. Andra ska visst ha värme inifrån ( värmevatten ) att avfrosta med.
 
Ok. Det rejäla klicket känner jag igen. jag får väl testa att avfrosta manuellt med hett vatten och uppstår det igen så får jag kalla hit någon
 
Du känner till klicket , håll koll på hur länge som det avfrostar , kan vara någon tidsfaktor eller en givare som bråkar. Det sitter en givare instucken i överkant tror jag i batteridelen. Kan vara en bulb (mekaniskt ) eller en elektronisk givare. Se efter så dom sitter instuckna och inte har flyttat sig.
 
J jonaserik skrev:
Du känner till klicket , håll koll på hur länge som det avfrostar , kan vara någon tidsfaktor eller en givare som bråkar. Det sitter en givare instucken i överkant tror jag i batteridelen. Kan vara en bulb (mekaniskt ) eller en elektronisk givare. Se efter så dom sitter instuckna och inte har flyttat sig.
okej, tack! Jag kom precis hem igen och såg att den börjar frosta av rejält nu så det verkar som att allt funkar iaf. Men kanske något glapp någonstans.
 
Eftersom det är så mycket is och det är tidsfaktor så kanske den inte hinner frosta av riktigt, så håll koll på det. Är det inte helt rent så får du vänta kanske i 5 timmar och frosta av manuellt så det blir rent. Kolla även att givarna sitter på plats som dom ska. .
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
PS Kom gärna tillbaka och tala om att det ordnade sig , samt om det var något som bråkade, det är alltid bra med ett avslut på tråden
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
H
L linsjo skrev:
Hej,
Jag märkte att det var kallare än vanligt inomhus idag och kollade värmepumpen. Inga felmeddelanden men ett tjockt istäcke bakom. Ska jag frosta av den manuellt för hjälpa till?
Vad är det för märke / modell på värmepumpen?
 
H H-Thomasson skrev:
Vad är det för märke / modell på värmepumpen?
 
  • Panasonic luft-till-vatten värmepumpsetikett som visar modellnummer, specifikationer och produktionsland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.