Misslyckades totalt med silikonfogen vägg/tak i badrummet. Gjorde misstaget att inte arbeta i etapper. Silikonet skinnar sig tydligen redan efter 7 minuter så när jag skulle jämna till med fingret samt drog bort tejpen så förstördes fogen. Blev till att börja om.
Har nu tagit bort fogen men det finns ytterst små rester kvar och kanske en liten hinna.
Hade även sprutat ner silikonfogen med diskmedel innan jag skulle jämna till så det finns diskmedelsrester kvar.

Räcker det med vatten för att få bort diskmedlet eller behöver jag avfetta ordentligt med något innan jag lägger på nytt silikon? Med vad isf?

Det är våtrumstapet på väggarna så superstarka medel som löser upp plast kanske inte är en så bra idé.
 
Redigerat:
Ingen?
Räcker det med vatten eller behöver jag något medel?
 
För att ta bort siliconrester använder man ju normalt ett specialmedel, som ex. Cascos Seal Remover.
Men om tapeten tål det vågar jag inte svara på.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
T-sprit som avfettning på plastmatta? Funkar det?
 
Väggen jag fogade sist blev bra och har därför lämnat kvar silikonfogen där.
Hur blir det med skarvningen mot den nya silikonet som ansluter från övriga väggar? Kommer det sluta tätt?
Läser ju massor om att silikon inte fäster på silikon.
 
Ny silikon ovanpå gammal är ju inte bra.
 
Har pillat bort det mesta av silikonet, tvättat med vatten, sedan doppat tops i T-sprit och gnuggat lite lätt där den nya silikonfogen kommer gå. Gick efter och torkade upp spriten med en torr trasa.
Har åter tejpat upp och låter allt torka upp tills imorgon då jag fogar om.
Får se hur det går. :p
 
Då var det klart. Gjorde som beskrivet ovan och det gick över förväntan. Silikonet hade inga problem att fästa nu iaf. Hoppas den sitter kvar ett par år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.