Vi funderar på att sätta in en avfallskvarn i vårt nya kök. Är det någon som har erfarenhet av detta?

laja :)

 
Inte egen erfarenhet dock hittade jag rätt trevlig sammanfattning på http://www.avfallskvarn.se/

Du kanske redan har läst denna iofs men men  :)

Dock kan jag dra mig till minnes att man måste kontrollera om det är tillåtet av kommunen då detta varierar från kommun till kommun.
 
Hittade inte det inlägget när jag sökte för jag var helt 100 på att vi diskuterat detta innan.
Tack Katten :)
 
avfallskvarn....... Givetvis! Efter en tur i det stora USA så stod det på 1:a plats på inköpslistan. Fantastisk uppfinning. Jag har 3 kammar brunn och ser inga problem med att installera en sådan. Vi kör om en månad när nya köket kommer! Mvh Martin
 
Tack för länkarna! Nu återstår bara att ta ställning, för eller emot...
 
Har haft min avfallskvarn över ett år nu, inga som hälst problem med vare sig stopp i avloppet eller driftstörningar. Helt underbart med att alltid ha en ren slask ho.

//Mats
 
Vad kör man ner i avfallskvarnen? Matrester, kafferester, papper ?
Vad går inte ner?
 
yps skrev:
Vad kör man ner i avfallskvarnen? Matrester, kafferester, papper ?
Vad går inte ner?
Inte:
Stora kotletten, rått kycklingskinn, senor från kycklingben, gamla torra citroner, tulpanstjälkar, rått fiskskinn.

Övriga matrester går med några undantag ner, fiskpappret, skaldjursskal etc funkar perfekt.
Helt underbart.
I övrigt står allt du behöver veta på avfallskvarn.se. Mkt trevlig herre att ha att göra med för övrigt.
Man bör vara medveten om att det låter en del, speciellt när man "pressar" maskinen med saker som är på gränsen tex kotlettben. Ljudet är iofs beroende på vad som står på diskbänken i övrigt som kan skramla...

//Peter
 
Har du någon bild på hur det ser ut under skåpet? är det 60 eller 80 skåp den sitter i ? Kan man använda det skåpet till något annat isåfall? Hur många hoar har du?
 
En helt "ocensurerad" bild på hur det ser ut under vårat 80 diskbänksskåp.
//P
 
  • IMG_3776[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan säga att avfallskvarnen tar upp lika mycket plats som den slaskhink du slipper ha.
Jag har använt min kvarn i några år nu och är mycket nöjd.
 
Ok, ser ut som det, man får inte plats med så mycket under den iaf. Jag hade tänkt mig ett 60cm skåp med en 50x40cm vask, skulle helst vilja ha avloppet i ett hörn då, så man kan utnyttja ena sidan av skåpet lite bättre.
Kanske går att vrida vasken, så att man har den 40x50 istället.

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.