Hej.

ni som har avfallskvarn och bor inlägenhet, vad gör ni för åtgärder från årsskiftet när nya reglerna träder i kraft?

Naturvårdverket vill att man inte kör matavfall i kvarnen utan separerar och det antingen i en tank eller avskiljande. Tank funkar ju inte i lägenhet och avskiljdes vet jag inte hur det funkar och om det finns.

Hur kommer ni göra?
montera bort den vill jag inte göra.
 
Claes Sörmland
Det är inte använda den som gäller formellt från 1 jan 2024. Om den sitter där eller inte tror jag inte spelar någon roll förutsatt att du inte använder den.

Om det gäller en bostadsrättsförening så finns ju också möjligheten att föreningen engagerar sig i frågan eftersom den är ansvarig som fastighetsägare. Minimiinsatsen för BRFen är väl typ att erbjuda insamlingskärl samt notera i ordningsreglerna/trivselreglerna för föreningen att avfallkvarn inte ska användas för matavfallet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte använda den som gäller formellt från 1 jan 2024. Om den sitter där eller inte tror jag inte spelar någon roll förutsatt att du inte använder den.

Om det gäller en bostadsrättsförening så finns ju också möjligheten att föreningen engagerar sig i frågan eftersom den är ansvarig som fastighetsägare. Minimiinsatsen för BRFen är väl typ att erbjuda insamlingskärl samt notera i ordningsreglerna/trivselreglerna för föreningen att avfallkvarn inte ska användas för matavfallet.

Jo sånt finns ju i huset så
Inga problem. Jag älskar avfallskvarnen och vill helst fortsätta använda den och samtidigt hitta en lösning.
 
För det stora flertalet hushåll är sluten tank inte ett realistiskt alternativ p.g.a.dom praktiska och ekonomiska förutsättningarna.

Om vi pratar om flerfamiljsfastigheter eller kommersiella fastigheter är fastighetsägarens ansvar att informera och att tillhandahålla möjligheter för avfallshantering. Lite förenklat men ungefär så. Även om det säkert finns något enstaka undantag kommer ingen vettig fastighetsägare demontera kvarnar eftersom det som sagt är användandet som förbjuds, inte innehavet.

K Kristina2 skrev:
Jo sånt finns ju i huset så
Inga problem. Jag älskar avfallskvarnen och vill helst fortsätta använda den och samtidigt hitta en lösning.
Du kommer med 99,99% sannolikhet inte lyckas hitta en lösning för att fortsätta använda kvarnen.
 
K Kristina2 skrev:
Jo sånt finns ju i huset så
Inga problem. Jag älskar avfallskvarnen och vill helst fortsätta använda den och samtidigt hitta en lösning.

Du får leva lite farligt och fortsätta använda kvarnen. Miljöinspektionen kommer inte att ta dna test på slammet och spåra upp ägaren.
 
  • Gilla
JuggeH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.