K
Finns det nån anledning till att man inte använder avfallskvarnar i Sverige? Typ denna: http://www.avfallskvarn.nu/
Jag har bott i USA i 10 år och vant mej med detta, helt underbart att slippa tömma vasken på gamla matrester, skal m.m.
...och har man tråkigt kan man sätta igång den och stoppa ner teskedar ;D
 
;D ;D öööh... Vad händer då? Är det avfallskvarnen eller teskeden som går sönder?
 
K
Dom skramlar som fan och flyger sen ut som projektiler i köket, man kan leka rysk roulette med familjen ;D ;D
 
Det är förbjudet i Sverige eftersom det ökar belastningen på både avloppsnät och reningsverk.
 
Undrar hur man fördelar matbitarna så att de blir mindre än barnfingrar, för det måste väl i alla fall (i Sverige) vara lag på att en unge inte ska kunna stoppa ner dem i kvarnen ??? ?
Låter jobbigt.
Själv brukar jag pressa ner bitarna som de är i slasken, dock ej större än ca 8 mm. Det fungerar om man ger sig 17 på att klara av det.
 
Undrar hur man fördelar matbitarna så att de blir mindre än barnfingrar, för det måste väl i alla fall (i Sverige) vara lag på att en unge inte ska kunna stoppa ner dem i kvarnen
Rivklackarna sitter ganska djupt ner under slasken och täcks av ett gummiskydd, men visst, om man sticker ner handen djupt och samtidigt sätter på kvarnen (den har ingen automatik) så blir det chop-chop av fingrarna, precis som de blir om du sticker fingrarna i fläktremmen samtidigt som du vrider på tändningen i bilen :p Lösningen är att man placerar strömbytaren på ett sådant avstånd att du inte kan slå på den samtidigt som du har handen nere i slasken.

Håller med Ken, jag blev helt frälst på avfallskvarn när vi bodde i USA, definitivt högt på önskelistan när/om vi bygger hus.

Någon som vet vilka kommuner i Sthlmsområdet som tillåter avfallskvarn?

Mvh Mats
 
Det är förbjudet i Sverige eftersom det ökar belastningen på både avloppsnät och reningsverk.
Tråkigt, eftersom det är miljövänligare (avfallet transporteras i avlopp istället för med lastbil). Mer belastning på reningsverk, men mindre belastning på återvinningsstationerna (kompostering eller vanliga hushållssopor).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.