Hej!

En kollega tittade på en solcellsanläggning och stötte på följande skador eller åverkan. För mig skulle jag gissa att det handlar om skador från åska pga de kaosartade mönstren och sprickorna på solcellerna. Påminner mig om experiment där CD skivor stoppats in i en mikrovågsugn. Ska noteras att det endast är 2 av c.a. 30 solpaneler som ser ut så här. Övriga är helt oskadda. Har svårt att tro det skulle vara vandalism men vem vet.

Tänkte höra och rådfråga av nyfikenhet om någon av er stött på eller sett liknande tidigare?

Mvh Nicklas

Foto:

Solpaneler täckta med damm och smuts på ett hustak, behöver rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solpanel täckt av frost på ett hustak under vintermorgonen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Zoomat:

Närbild på en solpanel med synliga spindelnät och smuts som täcker ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av solpanel med fågelspillning och smutsiga ränder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panelerna bredvid är helt oskadda:

Solpaneler på ett tak med synliga monteringsskenor och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du nämner inget om det, men är den helt nyligen tagen i drift? Eller när togs den idrift?

Panelerna är fastklämda med panelklämmor på kortsidorna. Det brukar man inte göra pga att ounderstödd längd blir då hela panelens längd. Snölast kan tynga ner paneler och av den kraftiga nerböjningen skadas.

Fabrikat på panelerna och typ?
 
Sannolikt åskskador. Ser man noga så är alla bussar skadade och man ser spår av överslag framförallt mellan själva cellerna. Ser inga sprickor i glaset, finns det?
 
Logad Logad skrev:
Sannolikt åskskador. Ser man noga så är alla bussar skadade och man ser spår av överslag framförallt mellan själva cellerna. Ser inga sprickor i glaset, finns det?
Är det inte sprickor i glaset man ser på bild 3?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är det inte sprickor i glaset man ser på bild 3?
Det kan vara sprickor orsakade av överhettning men även materialvandring från metalliseringarna i samband med överslag.
 
Hur är det med överspänningsskydd? Har du foto på hur det såg ut i samband med montage ?
 
Jag ska inte bestämt hävda varken det ena eller det andra då min erfarenhet är ringa, men i mina ögon ser det absolut ut som sprickor i glaset då de ser tredimensionella ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.