Jag Jobbar som anställd tjänsteman på kontor. Pandemin har gjort att jag inte fått befinna mig på kontoret sedan november 2020. Pga detta fick jag bygga ett litet kontor/friggebod på tomten (pga skrikande småungar i stora huset) där jag nu suttit i snart 4 månader och jobbat.
Huset gick på ca 20k. Jag drog även in nätverk, skrivbord, kontorsstol, skärmar osv. Jag värmer såklart upp stugan också.
Är något av detta avdragsgillt i deklaration?
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Jaha
 
Företaget du jobbar åt har väl en revisor, så bara kontakta hen och fråga, det med att inte vara tillsammans då risken för smitta är stor, kan nog din arbetsgivare intyga och verifiera att du nästan är oumbärlig på företaget. Det är en speciell situation nu, så kanske du kan dra av 50 %
 
Men i förhållande till skatteverkets skrift borde det vara en skaplig chans. Du får knappast avdrag för byggkostnaden, utan för någon sorts shablonhyra jag vet inte riktigt hur man kan räkna där. Du får inte avdrag för internetkostnader, om abonnemanget även används privat.
 
C
Räkna med ett mycket stort intresse för denna typ av avdrag i år. Kommer säkert att skrivas en del från sakkunnigt håll under våren om vilka avdrag man eventuellt kan göra.

Samtidigt, arbetsplatsutrustning skall ju arbetsgivaren stå för och givet situationen lär risken för att det skall ses som löneförmån vara betydligt mindre än normalt. Nästan alla jag känner som jobbar hemifrån har fått möbler, skärmar, datorer osv. hemskickat och mycket av detta lär bli kvar hemmavid.
 
R Rolle85 skrev:
Jag Jobbar som anställd tjänsteman på kontor. Pandemin har gjort att jag inte fått befinna mig på kontoret sedan november 2020. Pga detta fick jag bygga ett litet kontor/friggebod på tomten (pga skrikande småungar i stora huset) där jag nu suttit i snart 4 månader och jobbat.
Huset gick på ca 20k. Jag drog även in nätverk, skrivbord, kontorsstol, skärmar osv. Jag värmer såklart upp stugan också.
Är något av detta avdragsgillt i deklaration?
Arbetsrum brukar det inte gå att göra avdrag för. Som anställd absolut inte, även som egen företagare är det mycket restriktivt. Arbetslokalen måste vara avskild från bostaden och får inte gå att använda till något annat.

Jag tror också att din motivering är tveksam. Var det verkligen enklare att bygga att nytt hus än att säga åt barnen att vara tysta?
 
Jag satt i stora huset några veckor men barn på 8, 5 och 1,5 gick inte när man sitter i konstanta telefonmöten..
 
Men avdrag för skärmar, tangentbord, nätverksdragning, kontorsstol, skrivbord osv då?
 
Krilleman
R Rolle85 skrev:
Men avdrag för skärmar, tangentbord, nätverksdragning, kontorsstol, skrivbord osv då?
Kan man använda något du söker avdrag för även i det privata livet så brukar det vara ruskigt kinkigt...
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Kasst att man som privatperson får stå för sina möjligheter att jobba.
Jag får testa
 
Nu ska deklarationen göras. Fortfarande så att man inte kan göra avdrag för något om man jobbat hemma de senaste 6 månaderna? Min arbetsgivare krävde att alla jobbar hemifrån.
 
I princip inte. Det kan finnas undantag, men det stora flertalet ska inte ha några avdrag som ett resultat av storskaligt hemarbete. Känns kanske relevant, mina skärmar jag köpte hem har kostat mindre än vad det kostar mig att ta mig till och från jobbet ett vanligt år.

Det jag kan ha rätt starka åsikter kring är resor till och från jobbet om man tidigare kunde resa kollektivt men inte får eller inte kan nu, det får man inte heller dra av för och det kan jag känna är lite orättvist. Fast egentligen borde kanske arbetsgivarna ha betalat för resorna, eller minst extrakostnaden för resorna...

Att bara skriva in och skriva som kommentar vad man dragit av för går att göra utan att få straff, för då kan Skatteverket kontrollera och bortse från avdragen om de är felaktiga. Skriver man bara in en siffra kan den dock gå för kontroll med risk för straffskatt på felaktigt avdrag.

Det kommer sannolikt bli extrakontroller på alla typer av dessa avdrag i år, så jag skulle definitivt inte ange något som inte stämmer...
 
Var inte ufter efter att fylla i nått som inte stämmer
 
Fick ett meddelande om just detta från Skatteverket för några dagar sedan, hittar det inte nu men kortfattat citat från Skatteverket.
Du som under 2020 har jobbat hemma med anledning av pandemin kan som regel inte få avdrag för exempelvis arbetsrum, bredband, möbler eller kaffe, även om du har haft de kostnaderna för att du har jobbat hemma.

För att få avdrag för resor till och från arbetet med bil gäller fortfarande att du måste ha gjort en tidsvinst på två timmar per dag jämfört med att åka kollektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.