Jag Jobbar som anställd tjänsteman på kontor. Pandemin har gjort att jag inte fått befinna mig på kontoret sedan november 2020. Pga detta fick jag bygga ett litet kontor/friggebod på tomten (pga skrikande småungar i stora huset) där jag nu suttit i snart 4 månader och jobbat.
Huset gick på ca 20k. Jag drog även in nätverk, skrivbord, kontorsstol, skärmar osv. Jag värmer såklart upp stugan också.
Är något av detta avdragsgillt i deklaration?
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Jaha
 
Företaget du jobbar åt har väl en revisor, så bara kontakta hen och fråga, det med att inte vara tillsammans då risken för smitta är stor, kan nog din arbetsgivare intyga och verifiera att du nästan är oumbärlig på företaget. Det är en speciell situation nu, så kanske du kan dra av 50 %
 
Men i förhållande till skatteverkets skrift borde det vara en skaplig chans. Du får knappast avdrag för byggkostnaden, utan för någon sorts shablonhyra jag vet inte riktigt hur man kan räkna där. Du får inte avdrag för internetkostnader, om abonnemanget även används privat.
 
C
Räkna med ett mycket stort intresse för denna typ av avdrag i år. Kommer säkert att skrivas en del från sakkunnigt håll under våren om vilka avdrag man eventuellt kan göra.

Samtidigt, arbetsplatsutrustning skall ju arbetsgivaren stå för och givet situationen lär risken för att det skall ses som löneförmån vara betydligt mindre än normalt. Nästan alla jag känner som jobbar hemifrån har fått möbler, skärmar, datorer osv. hemskickat och mycket av detta lär bli kvar hemmavid.
 
R Rolle85 skrev:
Jag Jobbar som anställd tjänsteman på kontor. Pandemin har gjort att jag inte fått befinna mig på kontoret sedan november 2020. Pga detta fick jag bygga ett litet kontor/friggebod på tomten (pga skrikande småungar i stora huset) där jag nu suttit i snart 4 månader och jobbat.
Huset gick på ca 20k. Jag drog även in nätverk, skrivbord, kontorsstol, skärmar osv. Jag värmer såklart upp stugan också.
Är något av detta avdragsgillt i deklaration?