Har kollat runt lite i trådar och på nätet, men allt är inte kristallklart.

Skatteverket har även en bra sida här:
https://www.skatteverket.se/privat/...rpabostadsratt.4.15532c7b1442f256baefece.html
Men det har luckor.

Jag har dessa funderingar:

A. Om man byter till ett dyrare material t.ex. som ersätter det som redan finns, t.ex. från laminatgolv till klinker, så får man dra av mellanskillnaden mellan det man fick betala och vad det hade kostat att byta det som fanns mot nytt.
  • Men vad ska man säga att laminatgolv kostar? Måste man spara en annons från Byggmax där de skyltar med kampanjen 150 kr/kvadraten vid tiden för bytet för att kunna rättfärdiga byteskostnaden?

B. Jag har rivit upp en stor stenlagd yta på vår baksida och ersatt med gräs. Jag går då från en dyrare installation till en billigare, men samtidigt fanns inte gräsmatta innan.
  • Är det nybyggnad enligt Skatteverket?

C. Om man skulle anlita hantverkare, får man även dra av det som en kostnad (efter ROT) eller är det bara material som räknas?
 
Ah, en sida till. Ok, det var tydligt svar på den frågan iaf. :)
 
O
B) Borde väl kunna kallas för en förbättring.... alltså avdragsgill...
 
A) är nog väldigt luddig. Du kan i princip leta det billigaste golv du kan hitta och hävda att det är vad ett nytt laminatgolv kostar, sen ta mellanskillnaden mot vad klinkersen kostade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.