Hej.
Har köpt ny bostad som är i behov av renovering, 70-talsvilla i original och ovanvåning inte inredd (ser ut som en vind). Säljer nu min nuvarande bostad och gör vinst.

Undrar om vilka avdrag man kan göra för att renovera den nya bostaden?
Och därmed sänka skatten på vinsten av försäljning av nuvarande bostad...

MVH
Andy2010
 
Inga. Avdragen får du (eventuellt!) göra när du säljer villan.

Jag förutsätter att du menar avdrag kopplade till renoveringskostnaderna för den nya villan.
 
Min tanke är att inreda ovanvåning, renovera kök och badrum osv.
Alltså omfattande kostnader...
Hörde någonstans att om man "sätter" in vinsten i den nya bostaden så kan man minska reavinstskatten och därmed använda de pengarna till den nya bostaden?
 
nja.. jag tänker snarare på att ev betala skatten direkt...
Men först få ner belopet med att renovera upp den nya bostaden...
Men det kanske ine fungerar så, jag får kanske begära uppskov.

Alternativen är alltså att : 1. begära uppskov (och renovera för vinsten)
2. Betala in skatten och låna pengar för att renovera.
Har jag förstått det rätt så?
 
Skatten är ju bara 22%, så även om du betalar vinstskatten så kan det ju bli pengar över att renovera för.

Nu är det ju kanske inte helt upp till dig. Jag antar att banken har åsikter om hur mycket du ska lägga kontant.
 
Tänk på att i dagsläget är det inte särskilt lönsamt att skjuta upp vinsten.

1MSEK i uppskov = 5000:- om året
220.000:- i vinstskatt med 3,25% bankränta blir 5005:- efter ränteavdrag per år om du lånar av banken.
 
när jag pratade med skattemyndigheten om vårt ärende, likt ditt, så sa de att när man beräknar reavinstskatten så får man på köpeskillingen på huset även lägga på de kostnader man har för renovering av huset, dvs sådana renoveringar som gör att huset kommer upp i en normal standard 2010.
 
Sockersarah skrev:
när jag pratade med skattemyndigheten om vårt ärende, likt ditt, så sa de att när man beräknar reavinstskatten så får man på köpeskillingen på huset även lägga på de kostnader man har för renovering av huset, dvs sådana renoveringar som gör att huset kommer upp i en normal standard 2010.

som har skett på det gamla huset som han sålt .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.