Om man har renoverat ett rivningsobjekt och vill göra avdrag för värdehöjande förbättringskostnader vid en eventuell försäljning, hur resonerar man med förbrukningsmaterial när man gjort allting själv?

Har man rätt att dra av för tex:

Sågblad, borrar, slippapper, arbetshandskar, gaspatroner spikpistolen, penslar, rollers, avtäckningspapper, maskeringstejp osv?

Hittar inget på Skatteverkets hemsida om detta.
 
Hej Danne! Förbrukningsmaterial kan tas upp under punkten övrigt. Och behöver inte specas. Annars skulle skatteverket drunkna i kvitton. Förutsatt at det är rimliga belopp det handlar om och inte heller att det är underhåll eller levnadsomkostnader. Det här gäller gendrellt. Rivningskontrakt vet jag inte. Men det låter på din beskrivning som att det kan bli svårt att skilja på underhåll och värdehöjande utgifter.
 
  • Gilla
Jensa28
  • Laddar…
Jag drog av för det när vi sålde vår bostadsrätt som vi renoverat. Nu fick vi ju ingen granskning där vi var tvungna att skicka in kvitton så jag vet inte om det är rätt eller inte.

Det är ju bara att testa. Begär de kvitton så skickar du ju såklart in det och om de anmärker på att du inte kan göra avdrag för det så är det ju bara att säga att du trodde att det var ok att göra avdrag för dessa saker.

Edit:
och där fick vi ju ett korrekt svar i inlägget ovan.
 
I mitt fall har jag även gjort en total ombyggnad så generellt bör jag få in mina kostnader som värdehöjande utgifter om jag tolkat reglerna rätt.

Det låter bra. Det är så jag resonerat men inte kunnat hitta någon information om. Ska inte sälja huset nu men är bra att spara rätt kvitton och även veta hur stor skatt man eventuellt drar på sig om man ska byta bostad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.