Vi har ett byggnadskreditiv hos SEB som vi i dagarna kommer lägga om till traditionella bolån. I samband med detta slogs jag av en tanke; hur gör man med den ränteutgift som under byggandets gång belastat kreditivet med avseende på deklarationen? Är denna utgiftsränta avdragsgill trots att man s.a.s. inte betalt den med annat än ett annat lån?
 
Utan att vara skatteexpert så tycker jag det vore märkligt om man inte skulle få dra av den, du har ju betalat den, att du sedan lånar pengar för att betala den med borde ju inte spela någon roll.

Däremot så kan det kanske vara svårt att reda ut när utgiften uppstått (alltså vilket år) om kreditivet löper över ett årsskifte.
 
Har skickat en fråga till Skatteverket så får vi se vad de säger. Men det bprde vara avdragsgillt, för produktionskostnadskalkyler (generellt) gör avdrag för räntor under byggtid.
 
Det spelar ingen som helst roll om du betalar dina räntor med kontanter, lånade pengar, grisar, kapsyler eller vad det nu må vara. En ränteutgift är en ränteutgift i vilket fall som helst.
 
Ksund skrev:
Det spelar ingen som helst roll om du betalar dina räntor med kontanter, lånade pengar, grisar, kapsyler eller vad det nu må vara. En ränteutgift är en ränteutgift i vilket fall som helst.
hmm, värt att fråga om jag kan kvitta min restskatt med min ölburkssamling då? ;D
 
toysoldier skrev:
hmm, värt att fråga om jag kan kvitta min restskatt med min ölburkssamling då? ;D

Troligtvis kommer det att gå utmärkt med förbehållet att du måste panta den först... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.