Hej. Har kikat runt här en del men inte hittat riktigt svar på min utmaning. Har ett relativt stort rum i källaren som jag skulle vilja dela av för att göra någon sorts groventré. Som synes på bilden har vi haft besök av vatten så jag är livrädd för att bygga något som måste rivas om vi får in vatten igen. Vi har gjort vad vi kan för att det inte ska ske igen (satt tak över källarentrén och grävt ner en pumpgrop till spygatten vid entrén som inte kunde hantera vattenmängden senast), men när jag sett hur mycket regn det kan komma på ett par timmar känner jag mig inte säker på att detta för alltid löst problemet. Så hur skulle ni byggt denna vägg givet förutsättningarna? Golvet är klinker med vattenburen golvvärme så vill inte skruva i det. Taket har panel så möjligt att det går att fästa ett hammarband i det. Hade jag inte varit orolig för vatten hade jag kilat fast en träregel och lagt nån friktionsmatta under syllen men gissar att denna teknik inte funkar lika bra med enbart plåtreglar? Vet heller inte vad jag skulle använda för skivmaterial då gips och trä går bort. I det nya rummet som blir groventrén vill jag även sätta väggskåp på den här nya väggen så den måste ju bli hyfsat stabil och ge möjlighet att fästa dessa på. En dörr behövs ju det med. Ytterligare stök är den nedsänkta delen av taket där det går en del el och vatten. Blir det till att mura upp den här väggen med block eller kan man göra på annat sätt? Känns lite som att murar man kommer den här väggen få vara här tills hela källaren görs om och skulle gärna ha en lite mindre permanent lösning då det är en avdelande vägg och man vet aldrig vad man kommer på att man vill ha utrymmet till, men hellre det än att riva allt om vi får in vatten igen. Förutom ytterväggen vid dörren är det ju murat och putsat i källaren vilket kanske talar för att mura även denna vägg, men är inte alls lika bekväm med denna teknik som att använda reglar så då blir det kanske till att ta in hjälp. Vad tycker ni? Mycket tacksam för förslag.
 
  • Källarrum med klinkergolv och tänkt avdelning markerad för planerad groventré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag kan inte svara på alla dina frågor men några.

B Bollatta skrev:
Hade jag inte varit orolig för vatten hade jag kilat fast en träregel och lagt nån friktionsmatta under syllen men gissar att denna teknik inte funkar lika bra med enbart plåtreglar?
Plåtregeln mot golvet kan du fästa med dubbelhäftande tejp eftersom den inte ska ta upp några krafter i sidled så vikten av väggen håller den på plats om bara väggen sitter bra i tak och väggar. Stående plåtreglar ska verkligen tryckas in.

B Bollatta skrev:
et heller inte vad jag skulle använda för skivmaterial då gips och trä går bort.
Kolla på sånt som används i badrum, Lux-skivor tror jag de skivor som man sätter runt cisternen till vägghängda toaletter kallas. En OSB-skiva som slutar en halvmeter ovanför golvet eller kortlingar/tvärreglar där väggskåpen ska upp kanske fungerar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Jag kan inte svara på alla dina frågor men några.


Plåtregeln mot golvet kan du fästa med dubbelhäftande tejp eftersom den inte ska ta upp några krafter i sidled så vikten av väggen håller den på plats om bara väggen sitter bra i tak och väggar. Stående plåtreglar ska verkligen tryckas in.


Kolla på sånt som används i badrum, Lux-skivor tror jag de skivor som man sätter runt cisternen till vägghängda toaletter kallas. En OSB-skiva som slutar en halvmeter ovanför golvet eller kortlingar/tvärreglar där väggskåpen ska upp kanske fungerar.
Toppen! Tack för tips! Som du säger kan det ju funka med osb eller plywood om jag låter det sitta en bit upp, utmaningen blir skarven mellan materialen men det går nog att dölja. Annars kanske jag kan använda mig av lite kraftigare stål-profiler till reglarna och se till att jag hänger tyngden i dessa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Cembritskivor skulle nog funka också, de är billigare än Lux. De är okänsliga för fukt och kan målas men man måste inte. Luxskivorna lär du ju behöva ge nåt ytskikt.
Jag tror inte du kan hänga något på Luxväggar utan att ha tex plywood bakom. Cembriten är ungefär som gips, du kan hänga i Mollyplugg.
Själv har jag valt att inte måla de jag har på väggarna i källaren, tycker det grå funkar där.

/Höghus
 
Mura upp en vägg med lättbetong som du sedan putsar ?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Cembritskivor skulle nog funka också, de är billigare än Lux. De är okänsliga för fukt och kan målas men man måste inte. Luxskivorna lär du ju behöva ge nåt ytskikt.
Jag tror inte du kan hänga något på Luxväggar utan att ha tex plywood bakom. Cembriten är ungefär som gips, du kan hänga i Mollyplugg.
Själv har jag valt att inte måla de jag har på väggarna i källaren, tycker det grå funkar där.

/Höghus
Okej hur är de att jobba med? Kan man kapa/knäcka dem som gips eller måste cirkelsågen fram? Ja som du säger skulle jag behöva putsa lux-skivorna och det ser jag inte jättemycket fram emot. Som du säger ett problem med att fästa saker i dem. Min plan var i så fall att hänga ikea-skåp på skena som jag fäster i reglarna. Hur bra är plåtreglar att hänga saker på? En annan sak jag funderar på är dörrkarmen. Har sett att det finns grövre plåtreglar som kanske funkar, vill helst slippa använda träregel vid dörren.
 
S salkin85 skrev:
Mura upp en vägg med lättbetong som du sedan putsar ?
Ja hade jag inte varit osäker på om jag vill ha kvar den här väggen för alltid så hade det nog varit bästa vägen. För jag gissar att klinkern under inte blir så fin om man skulle ta bort en sådan vägg?
 
B Bollatta skrev:
Okej hur är de att jobba med? Kan man kapa/knäcka dem som gips eller måste cirkelsågen fram? Ja som du säger skulle jag behöva putsa lux-skivorna och det ser jag inte jättemycket fram emot. Som du säger ett problem med att fästa saker i dem. Min plan var i så fall att hänga ikea-skåp på skena som jag fäster i reglarna. Hur bra är plåtreglar att hänga saker på? En annan sak jag funderar på är dörrkarmen. Har sett att det finns grövre plåtreglar som kanske funkar, vill helst slippa använda träregel vid dörren.
Ritsa/knäcka funkar nog inte så bra. Cembriten är hårdare än gips och bäst är att cirkelsåga med hårdmetallskiva. Såga utomhus rekommenderas, ryker som f-n. Eller såga med cirkelsågen på en eps-skiva och en dammsugare.
Funkar med sticksåg/fogsvans också, men blir nog inte så snyggt.
Ska det hängas skåp på väggarna hade jag satt plåtkortlingar mellan reglarna att skruva i. Jag hade en bit slät takplåt över som jag skruvade i reglarna bakom en skiva där jag skulle ha en innerdel till en värmepump.
Jag har ingen erfarenhet av att sätta dörrkarm i plåtreglar, men det är ju ganska standard.

/Höghus
 
  • Gilla
Bollatta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.