Efter 4mån(!) väntande blev min drömdator(troligen) tillgänglig att beställa, äntligen. (Lenovo har extrema produktionsproblem världen över och folk väntar o väntar.). 27 nov slog jag till på deras svenska sajt. Redan 28e hanterades varan på lager i Holland. 30e kom den till Arlanda, rätt imponerande. Dock verkade den fastnade på UPS central i Järfälla. Jag ringde UPS 3 december och frågade om status - :"dem är borta, ring Lenovo och be om en ny så får de reklamera den andra"

Jag ringer Lenovo o berättar om läget (tyvärr ingen support i Sverige). De ber mig avvakta tills Lenovo hör av sig. Jag ringer Lenovo igen den 8e december. Denna gång la kvinnan i supporten på luren efter min vänliga förklaring om läget. Jag ringde igen, dålig uppkoppling då jag troligen hamnade i Indien. Mannen bad mig avvakta lite till, men berättade att ärendet är eskalerat. Jag berättar att det finns 2 laptops i lager o h ber dem skicka en av dessa till mig innan de tar slut igen. Det svarade han inte på.

Får ett mail samma dag som bekräftar vårt samtal o h man säger att UPS börjat en utredning den 8 december, alltså 5 dagar efter att UPS Sverige sagt till mig att paketet är borta.
Lenovo skriver också att jag kan beställa en ny dator om det visar sig paketet är borta efter utredningen. Kommer inte finnas några att beställa, nu är lagersaldo 0. Praxis är att företaget Ski kar ut en ny dator, men tydligen vill inte Lenovo erbjuda mig detta , för att de vet att.det inte finns några och lägger "ansvaret" på mig istället.

Så grymt besviken.
Generellt, vad gäller vid avbryt av order? Om uppgiven leveranstid är, vi säger 7 arbetsdagar, kan jag då dag 8 ha rätt häva köpet? (Visst kan jag läsa mig till detta, troligen, men orkar inte ta mig igenom den omfattande texten på deras engelska sida)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.