Jag håller på att bila bort kakel i ett badrum, och inser i efterhand att jag inte skulle använt en skräpmejsel. Den knäcktes rätt djupt nere i borrhammaren och nu är det lögn att få väck den. Det är en inte superavancerad Ryobi som dock gör sitt jobb och jag skulle gärna slippa kassera den.

Någon som har ett tips på hur jag ska få ut den lilla elaka biten som sitter kvar? Givetvis har jag förskt det mest uppenbara, skaka, starta, rycka och trycka...

Tack på förhand
 
Går det att borra hål i den och gänga så du kan gå i en skruv att dra i?
 
En sån där magnet på en "radioantenn"?
 
T tgr_se skrev:
Går det att borra hål i den och gänga så du kan gå i en skruv att dra i?
Jag funderade på det, frågan är bara om jag har något borr som är hårt nog, det är kanske värt att göra ett litet test om jag försöker rota fram det minst usla metallborr jag kan ha i gömmorna. :)

Tack för tips.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
En sån där magnet på en "radioantenn"?
Tack för svar, jag tror det är svårt, det är ju inte så djupt ner, men jag tror att kraften i magneten är för dålig helt enkelt. Jag kan inte rubba den när jag försöker köra ner en skruvmejsel vid sidan och rucka på den. Men jag tar med mig tipset och ingen blir gladare än jag om jag har fel. :)
 
Kanske hålla chucken neråt, mot ett något större hål, eller typ skruvstäd lagom mycket öppet, hålla tillbaka ringen som håller borren, och sen låta slagfunktionen slå mot det? Stänga av snurrandet, om det går... Se om det går att skaka ur det?
 
Har den gått av inne i "chucken", då är den för hårt härdad, då går det inte att borra i den. Försök att frigöra på samma sätt som du gör när du byter verktyg, stöt mot något stadigt underlag samtidigt så kanske biten trillar ut.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Ett alternativ till, den lösa avbrutna delen och superlim... Brukar bli rätt korniga ytor när sånt där går av, så med lite tur fäster limmet tillräckligt bra för att få ur den...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ett alternativ till, den lösa avbrutna delen och superlim... Brukar bli rätt korniga ytor när sånt där går av, så med lite tur fäster limmet tillräckligt bra för att få ur den...
det är nog en idé, tyvärr har jag konstaterat att mejseln fått sig rätt rejäla törnar. Jag tror helt enkelt materialet är för dåligt. Så frågan är om jag ens hade fått ut den rätt väg innan det gick av, det är nog tveksamt. Däremot löper den bra längst ner i fästet, så frågan är om det på något sätt går att demontera och få ut den "bakvägen" istället. Det sitter någon typ av låsring, som dock är lögn och förbannad dikt att få väck, det vore kul att se vad jag egentligen får bort om den lossar. :)
 
V vedklyv skrev:
Har den gått av inne i "chucken", då är den för hårt härdad, då går det inte att borra i den. Försök att frigöra på samma sätt som du gör när du byter verktyg, stöt mot något stadigt underlag samtidigt så kanske biten trillar ut.
Det verkar som sagt som att den tyvärr fått sig en rejäl jäkla kyss, för den är helt vriden nere i. Det som sker när jag sätter på slag är att den trycks åt det håll jag vill, men fastnar som i ett skruvstäd där. Den sitter så hårt där att jag trodde den var i botten, det var först när jag med dorn bankade till den som den ramlade ner i botten, där den ska vara. Kör jag igång slag igen, så åker den upp och fastnar. Nästa idé var att se om det fanns någon möjlighet att nå den från undersidan, men den låsringen jag fick väck gör bara att jag kommer åt fjädern och lite annat "smått och gott"...
 
Är det en väldigt gammal maskin som bara har de två rullarna med runda ändar? Sätter man i nyare verktyg med SDS fäste i en gammal maskin utan att kolla så att inte rullarna greppar i de avlånga spåren på verktyget då har man gjort bort sig. Detta hände mig när jag lånade ut min gamla Hilti till grannen, sa några varningsord om detta och fick till svar, det vet man väl hur man sätter i en borr. Det slutade med att grannen fick "slanta upp" 900-spänn för nya delar.
 
V vedklyv skrev:
Är det en väldigt gammal maskin som bara har de två rullarna med runda ändar? Sätter man i nyare verktyg med SDS fäste i en gammal maskin utan att kolla så att inte rullarna greppar i de avlånga spåren på verktyget då har man gjort bort sig. Detta hände mig när jag lånade ut min gamla Hilti till grannen, sa några varningsord om detta och fick till svar, det vet man väl hur man sätter i en borr. Det slutade med att grannen fick "slanta upp" 900-spänn för nya delar.
Hmm, jag blir ju osäker, men nej, den är väl tiotalet år, inte mer än så, och vad jag kan se så finns det dels två klackar och två rullande kulor (de har jag flyttat på, så det vet jag). Jag tror felet är att mejseln jag använde var skräp, och efter en stunds användning så slog sig helt enkelt mejseln och där gick den maskinen. Är huvudet dumt får plånboken lida...

DeWalt: https://www.hornbach.se/shop/DEWALT-Borrhammare-D25033K-710-W/5914964/artikel-detaljer.html

eller

Bosch: https://www.hornbach.se/shop/BOSCH-...-delars-borrset/6094349/artikel-detaljer.html?

är frågan? :)
 
Jag har lagat mina batteriverktyg ett par fånger.
Finns sprängskisser och reservdelsnummer här:
https://services.ryobitools.eu/se-se/
tänker att du kan byta chuck i värsta fall?
 
Det brukar vara lätt att bränna fast en elektrod i arbetsstycket när man är dålig på att svetsa. Det kanske man kan utnyttja?
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
L ljhnilsson skrev:
Jag har lagat mina batteriverktyg ett par fånger.
Finns sprängskisser och reservdelsnummer här:
[länk]
tänker att du kan byta chuck i värsta fall?
Jag kollade på sprängskissen igår. Jag skruvade loss några delar och konstaterade att sannolikheten att jag ska kunna demontera den och hitta rätt är en på hundra. Ska jag dessutom få ihop den igen, så minskar chansen till en på tiotusen... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.